לעמוד מול קוצר הראות של הקברניט

עמוד:

לעמוד מול קוצר הראות של הקברניט קציני המודיעין של פרעה לא הרהיבו עוז להציג למלך הקדמון דעה שונה משלו . לאורך ההיסטוריה היו כאלה שכן עמדו על דעתם באומץ לב , אפילו בצל איום של היטלר כי יאושפזו בכפייה . גם ביחידה 8200 היו מי שהרגישו כ " מלצרי מידע " , אף שהייתה בידם התרעה חשובה מאין כמוה קובי סגל | רס " ן ( מיל ' ) , היסטוריון צבאי " ויאמרו עבדי פרעה אליו עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים ויעבדו את ה ' אלוהיהם הטרם תדע כי אבדה מצרים ; ויושב את משה ואת אהרן אל פרעה ויאמר אליהם לכו עבדו את ה ' אלוהיכם מי ומי ההלכים ; ויאמר משה בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה ' לנו ; ויאמר אליהם יהי כן ה ' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם   לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה ' כי אתה אתם מבקשים ; ויגרש אתם מאת פני פרעה " ( שמות , י ' , ז ' - יא ' ) אחרי סדרה ארוכה של מכות שניחתו על מצרים , נערכה ישיבה דחופה בחדר המבצעים של פרעה . הכתובים טורחים ומספרים לנו את דברי עבדי פרעה , שבניגוד למלך , רואים נכוחה את המצב ומעזים להתרות בו : " הטרם תדע כי אבדה מצרים ? " . לרגע נראה היה כי פרעה משתכנע מהניתוח של יועציו ושל קציני המודיעין ועומד להחזיר את משה ואהרון ; הוא אף ניסה להסדיר עמם עניינית את סיום המכות ( " מי ומי ההולכים " ?) . משה נותן תשובה ישירה ומפורטת : " בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה ' לנו " . היה נדמה שפרעה אכן קיבל את עצתם הטובה של קציני המודיעין שלו ואת דרישת משה : " ויאמר אלוהם יהי כן ה ' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם " , דהיינו , אתם וכל מי שעמכם רשאים ללכת , אף שאני מסיר ממני את האחריות כי ידוע לי שהעסק יסתיים ברע . אלא שמיד לאחר מכן , ובעצם בהמשך ישיר לדברים הללו , הוא אומר בדיוק את היפוכם , כאילו חזר בו באמצע המשפט : " לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה " . שיח ושיג מוזרים . מדוע טורחת התורה להביא לנו את דבריו המבולבלים של פרעה ? מדוע נחשפים אנו לשיח הפנימי שבינו ובין עבדיו ולדרך שבה מנסה הוא לקבל את עצתם אך חוזר בו ? ומוזר מכל : לאן נעלמים " עבדי פרעה" אחרי שהם עדים כנראה לדו - שיח המבולבל של מנהיגם עם משה ואהרון ? מדוע קולם אינו נשמע עוד ? שאלות אלה שואל רבי חיים בן עטר זצ " ל , הלא הוא בעל פירוש " אור החיים " על התורה . פירושו נותן תיאור מבריק מאחורי הקלעים של ארמון המלוכה המצרי . התיאור , שנכתב לפני יותר מ 350 - שנה , מתאר לפרטי פרעה . לרגע נראה היה כי פרעה משתכנע מהניתוח של יועציו ושל קציני המודיעין ועומד להחזיר את משה ואהרון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר