ג. ההליך להערכת השפעות בכנסת: דברי חקיקה דומים

עמוד:14

לה מציע ההצעה . מכל מקום , אם השתכנעה הוועדה שאכן מדובר בהצעה " תקציבית " , עליה לוודא כי יש בנוסח ההצעה או בדברי ההסבר לה התייחסות למקור המימון , בהתאם לסעיף 39 א לחוק יסודות התקציב . בהקשר התקציבי עיגן אפוא המחוקק הסדרי יישום קונקרטיים של הערכת השפעות ולא הסתפק בהוראה כללית בעניין . כאשר נדרש בג " ץ להתמודד עם טענות בדבר פגמים שנפלו בהליכי חקיקה כתוצאה מאי – עמידה בדרישות סעיף 39 א ' לחוק יסודות התקציב , הוא נמנע ממתן סעד אופרטיבי . נציין כי התמודדות זו הייתה אגב דיון עמוק יותר בטענות אחרות . כך , למשל , בדונו בתוקף של תיקון לחוק יסוד : הממשלה שביטל את המגבלה המספרית על מספר השרים וסגני השרים בממשלת ישראל קבע בג "ץ כי " גם אם נפלו , כטענת העותרת , פגמים טכניים אלה ואחרים בדרך שבה הוצגו הנתונים בעניין זה לפני הכנסת " אין בכך כדי לפגוע בתוקף החוק , שכן " מסתבר כי השפעותיו התקציביות של התיקון נשקלו על ידי הכנסת " . במקרה אחר נדחתה טענה שחוק יישום ההתנתקות נעדר תוקף בשל היעדר פירוט של מקורות המימון הדרושים לביצועו . בג " ץ אמנם הרחיב בעניין החשיבות של הוראה זו וציין כי היא נדבך חשוב של עקרון הפרדת הרשויות — ואף חשובה לשמירה על משמעת תקציבית — אך לדידו הייתה בחוק הרלוונטי התייחסות מספקת למקורות התקציביים , הממשלה והמינהל פעלו מכוח הדין בנושא , וברמה הביצועית אף הקצו את התקציב הדרוש לביצוע התכנית , ועל כן לא ניתן סעד בהקשר זה . 27 ראו סעיף 93 " חקיקה הצריכה תקציב " , תקנון הכנסת , החלטות בענייני נוהל כללי האתיקה והחלטות ועדת האתיקה , מעודכן ליום 30 במאי , 2012 ט ' בסיון התשע "ב ( להלן : תקנון הכנסת ) , המסדיר מנגנון לזימון לוועדה של שר האוצר , או של מי שהוא הסמיך לכך , כדי לברר את הערכתו באשר לעלות התקציבית של החוק . עוד קובע הסעיף כי חבר הכנסת המציע הצעת חוק רשאי להגיש לוועדה הערכה משלו באשר לעלות התקציבית שלה . 28 שם . 29 מלבד הטיעון החוקתי הגורס כי חקיקה ותיקון של חוקי יסוד אינם כפופים כלל להוראות המעוגנות בחוק רגיל דוגמת חוק יסודות התקציב . ראו בג " ץ 5160 / 99 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ ' ועדת חוקה , חוק ומשפט , פ " ד נג ( . ( 1999 ) 96 , 92 ( 4 30 בג " ץ ההתנתקות , לעיל ה " ש , 26 בפס ' . 384 - 382 לדיון נרחב ב " משטר הנכחה תקציבי" וב " משטר הנכחה כללי " ראו גליקסברג , לעיל ה " ש , 1 בעמ ' . 995 - 986

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר