פתח דבר

עמוד:14

דרטינגטון הול בחופשת הקיץ של , 1952 שם העביר לאבאן כמה שיעורים מיוחדים לקומץ הגברים שהשתתפו בקורס . ברשומה ביומן שלי מאותה התקופה נכתב , ״למדנו בהם תנועות הרמוניות ורצפי תנועה שתוכננו לתרגל את כל חלקי הגוף בשלמות . ואכן הצלחנו לבצע זאת בצורה מלהיבה ביותר . ״ לאבאן גילה עניין רב בתיאטרון ובדרמה . משום כך הוא קבע , ״התנועה היא הבסיס לשירה , לדרמה , למוזיקה , למחול ולשאר האמנויות . ״ אבל מאוחר יותר , לאחר שהגיע לאנגליה , הוא ציין , ״לא מזמן , האופנה במשחק השתנתה לפתע מהח ְוויה פומפוזית לנטורליזם החף לגמרי מכל מבע תנועתי . ״ הסטודיו לאמנות התנועה סיפק הכשרה תנועתית ל Theatre Workshop של ג ’ ואן ליטלווד , ללא ספק בניסיון לפעול כנגד נטייה זו . באופן כללי , לאבאן נעשה מעשי יותר לאחר הגעתו למנצ ’ סטר , בעיקר בהשפעתו של היועץ לניהול פרדריק לורנס , שכתב איתו את מ א מ ץ ( . ( 1947 לורנס השפיע גם על כתיבתו באנגלית , שנעשתה בהירה וישירה יותר לעומת כתביו הקודמים בגרמנית . לורנס היה ההשפעה הראשית על התפתחות העניין של לאבאן ביישומים במקומות עבודה תעשייתיים . כמו שלאבאן כותב , הריאליזם הגובר של התיאטרון באותם הימים הוביל אותי לחקירה של תנועת עבודה בחקלאות ובתעשייה ... העניין שלי בתיאטרון מעולם לא דעך לגמרי , אבל התצפית שלי בתנועה נעשתה חדה יותר במשך כל אותן שנים וגם קיבלה משמעות רחבה יותר . זה סיפק תמריץ לפיתוח מושג ה״מאמץ״ שלו . כמו שלאבאן מנסח זאת בתמציתיות : ״כל שימוש בלתי הולם בתנועה הוא רק בזבוז של מאמץ ! ״ בהקדמה לחיבור שלו שטרם פורסם אז מ א מ ץ ו ה ת א ו ש ש ו ת , הוא כותב , ״צריך לחפש , לצוד , לתוות , לאסוף ולהשוות רשמים תנועתיים כדי להשיג יתר בהירות . ״ אין כל ספק שהיו לו כוחות יוצאי דופן של תצפית בתנועה ויכולת לתאר זאת בבהירות . יישום מעשי חשוב אחר של רעיונות המחול שלו הוא בחינוך בבתי הספר . כמו שאנה קרלייל כותבת בהקדמה שלה לפרק , 16 רודולף לאבאן הוא ה״אב המייסד של המחול במערכת החינוך הממלכתית האנגלית , ״ אולם תפקידו הזה נשכח ברובו היום . לאבאן קידם גם את היישומים התרפויטיים של המחול על בסיס תפיסתו כי

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר