מבוא: חינוך ופוליטיקה במערכת החינוך הישראלית

עמוד:10

בטרם נמפה את הגישות השונות הנוגעות לעיסוק בפוליטיקה בבתי הספר יש למקד את המבט למשמעויות השונות המיוחסות למושג " פוליטי " . אופן הגדרתו של המושג מהותי לדיון על הכנסת הפוליטי אל בין כותלי כיתת הלימוד . באופן כללי ניתן לחשוב על קוטבי משמעות מרוחקים למדי עבור מושג זה ( שנהב , . ( 2009 בקוטב הראשון יתנוסס הדגל של " הכול פוליטי " - כלומר תפיסת הפוליטיקה כעיסוק המתקיים בכל מרחב הקיום האנושי והיחסיים החברתיים . .לפי תפיסה זו , כל עיסוק בסוגיות תרבותיות , אתיות , כלכליות , תכנוניות , תעסוקתיות - הוא עיסוק ב " פוליטי " . תפיסה כזו מציגה ויסלבה שימברוסקה בשירה " הכול פוליטי " : ... "] ] כל המעשים היום - יומיים או הליליים שלך , שלנו , שלכם הם מעשים פוליטיים [ . " [ ... .הגדרה רחבה כל כך של הפוליטי מטשטשת את משמעותו , שכן אם הכול הוא פוליטי אזי באותה מידה דבר איננו פוליטי . הקוטב השני יכתיר את הפוליטי בגבולות סדר היום של מפלגות המיוצגות ברשויות השלטון . גישה זו תופסת את הפוליטי כזירה צרה יחסית הנשענת על אידאולוגיות מפלגתיות , ולפיכך ניתנת לזיהוי ברור . הגדרה צרה כזו אפיינה את המאמץ להגדיר את המחאה החברתית הגדולה בקיץ 2011 כ " לא פוליטית " . מאמץ זה נבע מרצון למקסם השתתפות המונית באירועי המחאה וקיבע את המשוואה שבין פוליטיות למפלגתיות . .משוואה זו מתחזקת ומתחדדת בהוויה הישראלית , הנוטה לייחס פוליטיות רק לעיסוק בסוגיות הנוגעות לסכסוך הישראלי - פלסטיני . לפיכך עיסוק בשאלות כלכליות וחברתיות , אשר ממילא נוטה להינגף מפני העיסוק ב " סכסוך " , לא נתפס כלל בציבוריות הישראלית כעיסוק בפוליטיקה . בין קוטב המשמעות שלפיו " הכול פוליטי " לבין הקוטב המנוגד שלפיו פוליטיות חופפת למפלגתיות ואפילו מוגבלת לעיסוק בנושא הסכסוך הישראלי - פלסטיני , ניתן להציב גישות - אמצע המבקשות לתת הגדרה מקיפה אך ברורה למושג . נשתמש כאן בהגדרתו.של עדי אופיר ( , ( 2012 שתופס את הפוליטי כפעולה פומבית המבקשת ליצור סדק בין סדר שלטוני עכשווי לבין סדר שנתפס כטבעי . כלומר כל פעולת דיבור , .כתיבה , אמנות ופעולות דומות , המבקרת פעילות שלטונית , מערערת על מטרותיה , חושפת את מניעיה ומציבה לה חלופות - ראויה על פי אופיר

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר