מבוא – מה פתאום ‘השקפת עולם'?

עמוד:12

משותף , ידע של אחרים , ידע שלי , אבל בכל מקרה ידע . וכדי שהידע לסוגיו ייהנה ממעמד הראוי לו , יש להסיר כבר במבוא את אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בשיח הציבורי בכלל ובשיח החינוכי בפרט , ולפיו הידע מתיישן כל שבע שנים . דומה שיקשה על המחפש לאתר את מקור המיתוס הזה . אפשר לנחש שמקורו אי - שם בשנות השישים העליזות , ונסיבות המצאתו יכולות להיות מעניינות מאוד , אך אין להן חשיבות כרגע . חשוב יותר הוא להדגיש את מידת הנזק של המיתוס הזה , שקשה להגזים בהשפעותיו השליליות . ראשית , הוא מייתר את מערכת החינוך בכלל ואת המערכת היסודית בפרט . על פי המיתוס הזה , הרי אין שום טעם בלימוד משהו בין כיתה א ' לכתה ו ' , אם בין ז ' לי " ב כבר אבד עליו הכלח . נוסף על כך למיתוס הזה יש כמובן השפעות דרמטיות על מעמד המורה . המורה הרי מייצג את העולם הישן , עולם הידע המיושן . וככזה , גם משכורת ממוצעת היא בבחינת מתנה שהוא צריך לומר עליה " תודה " . גרוע מכך , למיתוס הזה יש השפעה חמורה על הכשרת המורה . מכיוון שהוא פטור מידע שהוא מיותר עקרונית , כל שעליו לרכוש הוא כלים להבחנה בין סוגי לקויות למידה וסוגי אינטליגנציות או כובעים בשלל צבעים . מה הפלא שמספר השעות הנדרש להשלמת תואר הולך ויורדמ מה הפלא שבמצב כזה המושג רכישת תואר הולך ונהפך לפשוטו כמשמעומ למיתוס הזה השפעות לא פחות דרמטיות על מעמד בית הספר . מכיוון שלא לומדים בו דבר , או לומדים ידע מיותר ומיושן , הרי תפקידו מתמצה ב ' שמירטוף ' . מובן מאליו כי כל השקעה בבתי הספר , חוץ מאשר בתשתיות ביטחון ובטיחות , היא בבחינת ברכה לבטלה . על רקע הזה קל להבין מדוע המיתוס הזה משמש כרוח גבית לבתי הספר הייחודיים למיניהם , אשר בהינתקם ממוסרות הידע המאובן של פעם , מצליחים לספק לילדי העתיד לא ידע , כי אם כלים , וזאת לא באמצעות מורים מיושנים כי אם באמצעות אנשים שתפקידם ‘ לאפשר ' ולא חלילה ללמד . אפילו מושג עברי חדש המציאו לרגל המאורע : ‘ אפשר ' , המילה המקומית לעוד יבוא אישי מאמריקה , שם גילו כבר מזמן שאין צורך במורים , אלא רק ב - . facilitators חשוב להדגיש כי למיתוס לכשעצמו תפקיד אנושי , אישי וחברתי חשוב מאין כמוהו . למיתוס היכולת ליצור מחויבות לפעולה . אדרבה : לא רק שאי - אפשר בלי מיתוסים , אלא שבכל מיתוס יש גרעין של אמת . ובמקרה שלנו , אכן הידע מתיישן ומתיישן ומתיישן , ואכן ישנו ידע שאיננו רלוונטי . אלא שכשם שלפרי יש לא רק עסיס אלא גם גרעין , קליפה וגבעול יבש , כך יש עיקר ותפל בכל מיתוס . ובמקרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר