מבוא – מה פתאום ‘השקפת עולם'?

עמוד:8

אחר ; ואין שחר לתביעה לאחריות חברתית ; ואין מוסר , אין טוב , אין רע , אין ערך לחיי אדם . בשורה התחתונה חובת ההוכחה מוטלת על השוללים את הטענה הזאת : האדם הוא בין השאר יצור מחפש משמעות . משמעות היא צורך קיומי לאדם . אני רוצה להאמין שאין אדם שאינו מעסיק את עצמו בשאלת הטוב והרע , תכלית החיים והאופן שבו הוא אמור להתנהל בתוכם . אין לי דרך לתמוך באמונה הזאת , אבל היא בסיס לאופטימיזם המאפיין את השקפת העולם שלי . יש דרכים שונות לנהל את כל העניין המחשבתי הזה . יש שיטות שונות לסרטט מפות של משמעות , וקרוב לוודאי שאצל רוב האנשים החיים כמוני חיים של שפע כלכלי , חיים שאין בהם איום קיומי של ממש , בוודאי לא מהסוג שאפיין את קרובי המשפחה שלי לפני ארבעה דורות לכל היותר , יש למפות המשמעות האלה צורות שונות , מסקנות מנוגדות וכן הלאה . אבל האדם הוא יצור המשקיף על העולם , ולכן מדי פעם , אף שאין זו חובה , יש לי ממש רצון לעשות זאת - לתת דין וחשבון על השקפת העולם , שהיא קודם כול שלי . אבל כמו שיתחוור בפרקי הספר , לא רק שהיא משותפת בכמה ממרכיביה המהותיים לציבור רחב מאוד של אנשים , אלא שהשקפת עולמי לא הייתה יכולה להיות ' שלי ' בלי המגע התכוף והשגרתי , ההכרחי קודם כל לקיומי הפיזי - המגע שלי עם זולתי . למבוא הזה שני חלקים . החלק הראשון הוא דיון מופשט בשני עניינים מוחשיים למדי : עולמנו החומרי ועולם הידע , או ליתר דיוק מערכת החינוך שלנו . החלק השני מתאר באופן שיטתי ותמציתי את עניינו הספציפי של כל אחד מפרקי הספר . הקורא קצר הרוח מוזמן לדלג ישירות לחלק השני : רפרפו בעיניים לאורך הפסקאות וחפשו את המילים ' הפרק הראשון ' המופיעות בהמשך . אני רוצה בכל אופן להמליץ בחום על החלק הראשון של המבוא משום שהוא חיוני להבנתם של כמה מפרקי הספר . ולכן הנה פשרה סבירה : הקורא הסבלן ימשיך כרגיל , כאילו לא כתבתי את השורה האחרונה הזאת כלל . הקורא קצר הרוח ידלג כאמור כמה פסקאות קדימה . ואחרי שיקרא את כל תיאורי הפרקים לפי הסדר , ישוב לנקודה הזאת ויקרא את החלק הראשון של המבוא . ובכן הנה אנו מתחילים : מאות סטודנטים שזכיתי ללמד בקורסים אקדמיים , ועוד מאות רבות עוד יותר של אנשים שהיה לי הכבוד להרצות לפניהם , ועוד מאות ואולי אלפים שקראו את הבלוגים שלי , כבר מכירים אולי את ' תרגיל החפץ ' . זה תרגיל מחשבתי שווה לכל נפש , שקשה לדמיין איך אפשר שלא להצליח לבצע אותו בקלות ומטרתו לשמש נקודת מוצא להרבה מאוד דברים הקשורים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר