הקדמה

עמוד:9

הקדמה הרעיון בעשורים האחרונים הצטמצמו מאוד המחקר וההגות בשאלות של ליבת החינוך . כך באקדמיה ובמוסדות להכשרת מורים , כך במשרד החינוך ובמערכת החינוך בכללה . שפע הפרסומים בנושאי חינוך מוקדשים רובם ככולם ליסודות חשובים של החינוך – תחומי הדעת , דידקטיקה , ניהול כיתה , מנהיגות חינוכית , חינוך מיוחד , תכניות מניעה ועוד . על עצם הוויית החינוך , חווית התהליך החינוכי ומטרותיו העליונות נמצא ספרות מעטה . כוונת היוזמה שלנו היא להחזיר עטרה ליושנה ולשוב לעיסוק במהות החינוך , בציר המרכזי שלו ; בשכבת עומק שמתחת ליסודות החינוך או – על פי דימוי אחר – בשכבה העילית ובספרה הרוחנית שלו . קובץ המאמרים נועד אפוא להשפיע על השיח הציבורי והחינוכי ולהטותו לשאלות היסוד של החינוך – לתכליתו העליונה , לייעודו רחוק - הטווח , לחזונו . במאמרך התייחס / י נא אפוא לליבת החינוך – מהו הגלעין של החינוך , מהן תכליותיו המתנות את מטרותיו , מהם יעדיו “ הגבוהים " , מה מצוי באותה שכבת עומק של החינוך , מהי רוחניות בחינוך . כך פנינו אל הכותבות והכותבים בספר , והדברים , הלקוחים מתוך מכתב הפנייה שלנו , מבטאים את ההיגיון ואת הרעיון של הספר . נוסיף על כך , שהספר נועד בראש ובראשונה לשמש את ההוראה - למידה בהכשרת מורים , אבל הוא מכוון גם לציבור בכללו , המתעניין בחינוך וחרד לטיבו ולאיכותו . בכוונת מכוון חיפשנו מלכתחילה את השותפות והשותפים לספר מתוך מעגלים שונים . הגענו אפוא למרצים ולחוקרים במוסדות הגבוהים להשכלה , באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות לחינוך , למנהיגי חינוך , לאנשי רוח

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר