הקדמה

עמוד:12

בפילוסופיה הביקורתית , או על - פי מיון זה או אחר של ערכים . חלוקה אפשרית אחרת היתה בין מאמרים בעלי גישה מדעית לבין מאמרים המבוססים בעיקרם על ניסיון כותביהם בשדה , או חלוקה על פי כתיבה פרוזאית " רגילה " לבין כתיבה " פואטית " , או " אישית " . יכולנו גם לסווג את המאמרים על פי הסוגיות החינוכיות שהן מעוררות , כמו : מטרות מול דרכי יישום בחינוך ; ערכים , ערכיות ומוסריות ; למידה וחוויה ; טובת היחיד מול צרכי החברה ; רציונליות , רגש ואמונה ; נרטיבים וזהויות ; אותנטיות ודוגמה אישית של המחנך . לבסוף בחרנו בסיווג המאמרים בדרך אחרת : נוכח השאלה המונחת בבסיס הספר - מהי ליבת החינוך ? מיינו את המאמרים על פי כיווני המענה שהם מציעים לשאלה הזאת . זיהינו שש קבוצות כאלה וקיבצנו אותם בששת שערי הספר . עם זאת , הניתוב של המאמרים לשערים איננו “ מדעי " ואיננו תקף לגמרי . הקוראים ימצאו שמאמר מסוים , שאצלנו שייך לשער מסוים , יכול היה להימנות עם המאמרים שאוגדו בשער אחר . אמנם ביקשנו מהכותבות והכותבים להתמקד בגלעין , ביסוד אחד , אבל בתחום שאנו עוסקים בו היה ברור מראש שאין זה אפשרי באורח מוחלט . בקרב רבים , ליבת החינוך נתפסת כמורכבת , כרבת - ממדים , ואולי בדין כך . בכל מקרה , החלוקה לשערים שבחרנו בה נועדה לסייע לקוראים לראות בשלל המאמרים את התפיסות העיקריות העולות מהן . קיבצנו את המאמרים בשישה שערים : שער ראשון – חיפוש . במאמרים שבשער הזה נראה שהחינוך הוא מסע התר אחר כיוון , מצפן , הגדרה של ההוויה , משמעות והתעלות . שער שני – התרחשות . ריכזנו כאן מאמרים הרואים את ההתרחשות החינוכית עצמה , המפגש בין המחנך והחניך , או בין המתחנך לעצמו , כעיקר החינוך . מושגים רווחים : לידה מחדש , התהוות , התפתחות התודעה והנפש , תהליך דינמי , התנסות , צמיחה , פרדוקס , פליאה , חקירה , יצירה , השתתפות , שייכות , מרחב הלמידה , דינמיקה בין - אישית , דיאלוג , שלהבת הלימוד . שער שלישי – עצמיות . כאן מתבטאים המושגים : אהבת האדם , כבוד האדם , מימוש עצמי , עצמאות , אוטונומיה , דמוקרטיה , תודעה , ביקורתיות , יצירתיות , משמעותיות , בחירה , אותנטיות , “ אניות " . שער רביעי – ערכים . בשער זה נמצא דיון בערכיות ובחינוך לערכים , עיסוק באידאולוגיות ובערכים מוגדרים , בהם חברתיים , הומניים ומוסריים , בירור של

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר