דרכי תיחום הסיפור המקראי

עמוד:11

ונוסחת המלך ג ' יימס , וכך מפרש רשב " ם את הצירוף בבראשית לז : 2 ' אלה תולדות יעקב – בני בניו ' . פרפרזה של פירוש רשב " ם תהיה ' אלה צאצאי יעקב ' . אך אם נמשיך לקרוא את הכתוב בפרק לז , ניווכח , שהפרק אינו סוקר את צאצאי יעקב , אלא מתאר את קורות יעקב וילדיו . יהיה עלינו כעת לתקן רטרואקטיבית את הבנתנו את תחילת פסוק 2 ולפרש ' אלה תולדות ' – ' אלה קורות ' . כך אמנם פירש ראב " ע על אתר : ' אלה תולדות יעקב – אלו המאורעות שאירעו לו ' . פרפרזה של פירוש ראב " ע תהיה ' אלה קורות יעקב ' . לסיכום , רשב " ם מפרש את התיבה ' תולדות ' כאן : ' צאצאי ' , כפי שמתבקש בקריאה ראשונה של הצירוף בהקשרו המידי , וראב " ע מפרש אותה ' קורות ' , כפי שמתחייב מהמשך קריאת הכתוב . מהו פשט הכתוב ? לפי שלושת מהדירי פירוש רשב " ם על התורה , רשב " ם התווכח על - כך עם סבו , ובסוף הוויכוח הודה רש " י , שנכדו צודק בגישתו העקרונית , ויש לפרש כאן ' צאצאי ' ולא ' קורות ' . לפי הצעתי , יש ל כּ ת וּ ב שני משמעים : המשמע הראשון ' צאצאי ' , ולאורו יש לפרש את הכתוב , עד שהקורא מגיע למסקנה שהוא טעה , והמשמע הנכון המתברר בדיעבד – ' קורות ' . דרכי תיחום הסיפור המצומצם היות שראינו שיש לפרש את המילים הבודדות , את הפסוקים ואת מעשי גיבורי הסיפור בהתאם להקשר הספרותי שלהם , יש צורך להגדיר מהו תיחום הקשר זה : היחידה הספרותית / עניינית הקטנה ביותר , הפרשה , הפרק , הפרשה , מחזור הסיפורים , הספר , המקרא , תורה – ' et hae sunt generationes ' . 16 ואלה הם צאצאיו ; – ' These are the generations of Jacob ' אלה הם צאצאי יעקב . ראו וולגטה , מתוך ; http : // vulsearch . sourceforge . net / html / index . html המלך ג ' ימס , מתוך / http : // www . kingjamesbibleonline . org . 17 פירוש רשב " ם לבראשית לז . 2 מדובר כאן בוויכוח עקרוני , שבגללו החליט רש " י , בסופו של דבר , שעליו לכתוב פירוש חדש לתורה . רשב " ם אמנם לא כותב במפורש על מה נסב הוויכוח , ומוכיח בהמשך פירושו , ש ' תולדות ' – משמעו לא רק בנים , אלא גם בני - בנים , ועל - כן אפשר לטעון , שהוויכוח בינו לבין סבו הוא האם משמעו בנים או גם בני - בנים , אך אין זה יכול להיות נושא המחלוקת בינו לבין רש " י סבו , כי אין לו שום עקבות בפירוש רש " י , שהרי אפשר לפרש את פירוש רש " י ל ' תולדות ' כאן הן במשמעות בנים , והן במשמעות בני - בנים . זאת משום שדברי רשב " ם עצמם באים להוכיח , שאי - אפשר לפרש את התיבה תולדות ' ישוביהם וגלגוליהם , עד שבאו לכלל יישוב ' , שהרי אחרי דחיית פירוש זה – רשב " ם פותח את המשך דבריו במילת ההסבר ' כי ' . . 18 פירוש רשב " ם השלם על התורה , מהדורת ד ' ראזין , ברעסלויא תרמ " ב , עמ ' , 49 הערה ; 10 פירוש התורה לרשב " ם , מהדורת א " י ברומברג , תל - אביב תשכ " ה , עמ ' מז , הערה ; 8 פירוש התורה לרבינו שמואל בן מאיר , א , מהדורת מ " י לוקשין , ירושלים תשס " ט , עמ ' , 106 הערה כד . זו , כנראה , הייתה המחלוקת בין הסבא לבין נכדו , כי נושא הקורות ומאורעות נמצא בדברי רש " י המודפסים : ' אלה תולדות – אלה של תולדות . אלה ישוביהם וגלגוליהם , עד שבאו לכלל יישוב ' . . 19 י ' אמית , לקרוא סיפור מקראי , תל - אביב , 2000 עמ ' . 31 - 24 . 20 כמו מחזור סיפורי אברהם , סיפור יציאת מצרים , ועוד .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר