דרכי תיחום הסיפור המקראי

עמוד:10

נמשיך לנתח את הסיפור הקודם , גנבת הברכות . לסיפור – יש גם סוף : ' ותאמר רבקה אל יצחק קצתי בחיי מפני בנות חת אם לקח יעקב אשה מבנות חת כאלה מבנות הארץ למה לי חיים ' ( בראשית כז . ( 46 מתברר כעת למפרע , שיעקב אינו טוב יותר מעשו בכל הנוגע לנישואים עם בנות - כנען . גם אם נטען , שרבקה מערימה על יצחק ואינה חושבת , שיעקב יתחתן עם בנות - כנען , הרי יצחק משתכנע , ומכאן , שלדעתו האפשרות היא סבירה . אך גם אם נחליט , שרבקה בטוחה שיעקב טוב יותר מעשו בעניין נישואין עם בנות - כנען – מתברר מהכתובים הבאים , שהיא טעתה בכך , ועשו לא ידע , שהוריו מתנגדים לנישואיו עם בנות - כנען . ברגע שהוא מבין זאת , הוא מתחתן עם בנות צאצאי אברהם , סבו : ' וירא עשו כי רעות בנות כנען בעיני יצחק אביו : וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה ' ( בראשית כח . ( 9 - 8 דוגמה נוספת ) לשונית ( : לתיבה ' תולדות ' יש שני משמעים : ( 1 ) ' צאצאים ' כמו ' ואלה תולדת תרח תרח הוליד את אברם את נחור ואת הרן והרן הוליד את לוט ' ( בראשית יא 2 ) (; 27 ) ' קורות ' כמו ' אלה תולדות השמים והארץ ' ( בראשית ב . ( 4 בספר בראשית מופיע הצירוף ' אלה תולדות ' עד בראשית לז תשע פעמים : רוב הפעמים ( 7 / 9 ) – במשמע ' צאצאים ' ומיעוט פעמים ( – ( 2 / 9 במשמע ' קורות ' . וכך אמנם קדרי מדרג את המשמעים האלה במילונו . מהו המשמע של התיבה ' תולדות ' בפרשה המתחילה ' אלה תלדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה היה רעה את אחיו בצאן והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם ' ( בראשית לז (? 2 אם נקרא רק את המילים הראשונות של הפסוק ונפרש את הצירוף לפי המשמע העיקרי בספר בראשית עד כה ולפי הקשרו המידי , יהיה עלינו לפרש ' צאצאי ' . כך אמנם מתרגמים הוולגטה . 13 ' ואלה תולדת בני נח שם חם ויפת ויולדו להם בנים אחר המבול ' ( בראשית י (; 1 ' אלה תולדת שם שם בן מאת שנה ויולד את ארפכשד שנתים אחר המבול ' ( בראשית יא (; 10 ' ואלה תולדת תרח תרח הוליד את אברם את נחור ואת הרן והרן הוליד את לוט ' ( בראשית יא (; 27 ' ואלה תלדת ישמעאל בן אברהם אשר ילדה הגר המצרית שפחת שרה לאברהם ' ( בראשית כה (; 12 ' ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק ' ( בראשית כה (; 19 ' ואלה תלדות עשו הוא אדום ' ( בראשית לו (; 1 ' ואלה תלדות עשו אבי אדום בהר שעיר ' ( בראשית לו . ( 9 . 14 ' אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה ' אלהים ארץ ושמים ' ( בראשית ב (; 4 ' אלה תולדת נח נח איש צדיק תמים היה בדרתיו את האלהים התהלך נח ' ( בראשית ו . ( 9 . 15 מ " צ קדרי , ' תולדות ' , מילון העברית המקראית , עמ ' . 1116

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר