דרכי תיחום הסיפור המקראי

עמוד:9

דרכי תיחום הסיפור המקראי בדוגמה הבאה נראה שתיחום הסיפור קובע את הבנת כל מרכיביו : הסיפור הוא גנבת הברכות ( בראשית כז ) . מסופר בו , שלעת זקנתו ביקש יצחק לברך את עשו , אך בסופו של דבר בירך יצחק את יעקב שהתחפש לעשו . אפשר לתחום סיפור זה לפחות בשלושה היקפים : . 1 התיחום המצומצם : בראשית כז – 1 כח . 9 לפי היקף זה , עשו הוא המסכן והתנהגות רבקה אמו ויעקב אחיו , כלל לא מובנות . . 2 הרחבת התיחום : אפשר להקדים את תחילת הסיפור לבראשית כו : 34 מסופר שם , שעשו לקח לו נשים מבנות - כנען , והדבר מאוד לא מצא חן בעיני הוריו . במקרה זה דמות עשו אינה נראית חיובית , התנהגות רבקה ויעקב מובנות , והתנהגות יצחק אינה מובנת . . 3 התיחום הרחב : אפשר להקדים את הסיפור עוד יותר לבראשית כה : 19 לפי תיחום זה , מתחיל הסיפור עם הולדת עשו ויעקב , הנבואה לרבקה ש ' רב יעבוד צעיר ' ומאבק הבכורה כבר לפני הלידה . בעבור יעקב מתחיל הסיפור עם מכירת הבכורה לו על - ידי עשו ( כה . ( 34 - 29 הפרספקטיבה של מעשי רבקה ויעקב בסיפור גנבת הברכות – שונה כעת לגמרי . יש לשים לב שההקשר , שלפיו אנו מפרשים מעשים ומחשבות , הוא תמיד לאחור , ולא קדימה . כי אי - אפשר לפרש סיטואציה בהתאם לטקסט , שעדיין לא קראנו . אפשר כן לתקן קריאה ראשונה – בהתאם לגילויים מאוחרים . ייתכנו אפוא , שיהיו מספר קריאות שונות של אותו סיפור ; הכול – לפי התקדמות הקריאה שבטקסט . . 11 ראו פירוט דוגמה זו אצל י ' גרוסמן , דרכי העיצוב של הסיפור המקראי , בית המדרש הווירטואלי שליד ישיבת הר עציון תשס " ט , מתוך http : // www . etzion . org . il / vbm / update _ views . php ? num = 6485 & file = / vbm / archive / 14 - sipur / 17 sipur . doc . 12 זקוביץ מדגים את חשיבות קביעת הגבולות בעזרת ניתוח סיפור אלישע והנערים ( מל " ב ב : ( 25 - 23 הסיפור עוסק בנערים הלועגים לאלישע , ובתגובה הוא מקלל אותם , ושתי דובות יוצאות והורגות ארבעים ושניים ילדים . לפי המסגרת המצומצמת , דמות אלישע בסיפור איננה חיובית , אך לימוד הסיפור בתוך מסגרת ספרותית רחבה יותר של סיפורי אלישע ( מל " ב ב – ( 25 - 19 מראה את הסיטואציה באור שונה לגמרי , כפיות - טובה מצד הילדים – ראו : י ' זקוביץ , ' עלה קרח עלה קרח – מעגלי פרשנות בסיפור המקראי ' , מ ' בהט ( עורך ) , הסיפור המקראי , אבן יהודה , 1991 עמ ' . 92 - 73

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר