תיחום היחידה

עמוד:7

תיחום היחידה כל פירוש הוא על - פי הקשר הכתובים . המידה השביעית מתוך שבע מידות , שהתורה נדרשת בהן של הלל הזקן ( תוספתא , סנהדרין ז , יא ) , והמידה השתים - עשרה מתוך שלוש - עשרה מידות , שהתורה נדרשת בהן של ר ' ישמעאל ( ספרא פרשת ויקרא – יג , מדות פרק א ) היא " דבר הלמד מעניינו " . הכוונה היא , שכאשר אפשר לפרש פסוק או מילים בכמה דרכים , יש ללמוד מעניינו של הקטע והקשרו מהו הפירוש הנכון . דוגמאות : לפועל רא " ה שני משמעים עיקריים שונים : ( 1 ) קלט מראה דבר בעיניו ; ( 2 ) הבין . בכל היקרות של הפועל – ייקבע המשמע על - פי ההקשר , אשר בו מופיע הפועל . קיים הבדל בין משמע הפועל רא " ה בקהלת א : 15 " ולבי ראה הרבה חכמה ודעת " , שמשמעו : ' הבין ' , ובין משמע הפועל רא " ה בבראשית כט : 10 " ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו " , שמשמעו ' קלט מראה דבר בעיניו ' . ההבדל בין שני המשמעים השונים של אותו פועל רא " ה – נובע מההקשר השונה של הפועל בשני הפסוקים . חז " ל התלבטו בבעיה , אם ' לא תגנוב ' שבעשרת הדיברות מתייחס לחטיפה ( גונב נפשות ) או לגנבת רכוש . הם הגיעו למסקנה , שמדובר בחטיפה על סמך ניתוח הקטע : תנו רבנן : ' לא תגנוב ' בגונב נפשות הכתוב מדבר . אתה אומר בגונב נפשות , או אינו אלא בגונב ממון ? אמרת , צא ולמד מי " ג מדות שהתורה נדרשת בהן , דבר הלמד מעניינו , במה הכתוב מדבר ? בנפשות , אף כאן בנפשות ) מכילתא דרבי ישמעאל , יתרו ; בבלי , סנהדרין פו ע " א ( . הנתון , שהמדרש בנוי עליו , הוא , שהאיסור ' לא תגנוב ' נמצא בעשרת - הדיברות בין האיסורים ' לא תרצח ' ו ' לא תנאף ' . מכאן ולהבא יש שני הסברים אפשריים למדרש - הלכה זה : הסבר ראשון : כל העובר על איסורים אלה – דינו מוות . מכאן למדים על - פי ההקשר , שגם על האיסור ' לא תגנב ' יש דין - מוות , אבל מכיוון שדין - מוות קיים רק במקרה של גנבת - נפשות . 8 מ " צ קדרי , ' ראה ' , מילון העברית המקראית , עמ ' . 976 - 973 . 9 וכן : ' וירא שאול אשר הוא משכיל מאד ויגר מפניו ' ( שמ " א יח , ( 15 ועוד .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר