הקדמה למהדורה העברית

עמוד:13

האורתודוקסים ללמד אותה את טעמי המקרא . המורה סירב בטענה שהוא מוכן ללמד אותה כדי שתלמד את בניה שיעלו לתורה , אבל לא כדי שתקרא בתורה בעצמה . בסופו של דבר , מכר של בנה ושמואל , שהיה קשור לבית הכנסת הליברלי " מבקשי דרך " , לימד אותה את הטעמים , והיא קראה בפעם הראשונה מהתורה במניין של סטודנטים לרבנות מאמריקה . לאחר החזרה לקנדה עברו בני הזוג לפיטסבורג – בנה ללימודי פילוסופיה ושמואל ללימודי מדעי המחשב . בזמן שהותם בפיטסבורג אמא של בנה נפטרה , ובנה הקפידה לומר כל יום קדיש במניין אורתודוקסי ( שלא היו בו בכלל נשים בימי החול ) בשכונה שבה התגוררו . ב , 1983 לאחר שבנה קיבלה מלגה ללימודי דוקטורט באוניברסיטה בלונדון , הם עברו ללונדון לשלוש שנים . בתקופת המגורים בלונדון למדה בנה תלמוד אצל הרב לואי ג 'ייקובס ( דמות מרכזית בקהילה היהודית בבריטניה באותה תקופה ) . היא רצתה לקבל ממנו סמיכה לרבנות אבל הוא סירב להסמיך אישה . יחד עם זאת , שמואל מספר שפעם אחת הם השתתפו בתפילה שהרב ג 'ייקובס השתתף בה גם הוא . בנה היתה האישה היחידה , ומאחר שלא היה מניין של גברים מישהו הציע לספור את ספר התורה ותינוק זכר שנכח שם . ואז הרב ג ' ייקובס אמר שלפני שסופרים תינוק וספר תורה , צריך לספור את בנה . הכותרת של עבודת הדוקטורט של בנה היא ( בתרגום חופשי ) : " יישום של תפישת ה ' התכוונות ' בפילוסופיה על החוויה המוסרית : יצירת פילוסופיה מוסרית של חינוך " . בעבודה הזאת ביטאה בנה את הזדהותה עם הזרם האקסיסטנציאליסטי בפילוסופיה האירופית ועם תפישת היסוד של הזרם הזה , לפיה חקירות פילוסופיות צריכות להתבצע " בתוך החיים " ולא בתנאי מעבדה . וכך היא כותבת בהקדמה : " העבודה הזאת חולקת עם הפילוסופים האקסיסטנציאליסטים את התפישה שחקירה פילוסופית מתחילה עם החוויה של החיים , עם הפעולות שלנו והתהליכים של החיים " . היא מתייחסת בהקדמה גם למושג היהודי של " תיקון עולם " – חינוך ראוי , כותבת בנה בהקדמה , נבחן ביכולת שלו להשתמש בחוויות החיים של התלמידים באופן מכוון , כדי לפתח אצלם תודעה חברתית ומחוייבות לשינוי חברתי ול " תיקון עולם " . את עבודת הדוקטורט הקדישה בנה לזכר אימהּ , שולמית חנה בת אסתר ז " ל . ב , 1986 עם השלמת הדוקטורט , בנה ושמואל החליטו לעלות לישראל עם בתם תפארת שנולדה בלונדון .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר