סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי

עמוד:8

סדרת גובה העיניים – תכונות מאפיינות רוחב היריעה וכן ההסברים המפורטים ( בגובה העיניים ) שנועדו לשרת אוכלוסיות רבות ככל האפשר , ברמות שונות של עניין וצרכים – כאלו המעוניינים להתמקד בנושאים מסוימים , וכאלו המעוניינים לרכוש ידע שיטתי . במטרה להדגים את רבגוניות השימושים בכלים החדשים , ההסברים התאורטיים משולבים במגוון רחב מאוד של דוגמאות מעשיות – שברובן המכריע נלקחו מעבודות מחקר או מסקרי שטח בנושאים שונים . בספרים מוצגים תרשימים גרפיים רבים , מהם רבים לא שגרתיים . בחלק מהספרים מופיע נספח סיכום שכותרתו " שאלות שעולות שוב ושוב " . מטרתו לסייע בהפנמת המושגים ולחדד נקודות עקרוניות שנדונו בטקסט , אך על פי ניסיוננו נותרות לעיתים מעורפלות , למרות חשיבותם . בהתחשב בכך שכיום ניתן לבצע את החישובים הנדרשים בעזרת תכנות פשוטות , ויתרנו במודע על חישובים מסורבלים , והתמקדנו בהבנה של הרעיונות , בניתוח הממצאים ובמשמעות המסקנות . בכל אחד הספרים , בהתאם לתכנים , כלולות הוראות מפורטות לשימוש בתכנת אקסל ( – ( Excel תכנה שהיא יחסית פשוטה וקלה להפעלה ( בניגוד למשל לתכנת SPSS או , R הדורשות ידע ספציפי ) . בפרויקטים שבסוף כל פרק אפשרנו עבודה מודרכת הקשורה בניתוח נתונים בעזרת אקסל על פי ההסברים הללו . בחרנו בהוצאה דיגיטלית של הספרים על מנת להנגיש את התכנים לקהל רחב ככל האפשר . סדרת ספרי גובה העיניים – אופן השימוש הדרך המומלצת לשימוש בספרים היא לעקוב אחריהם בצורה מסודרת על פי הסדר המוצע . עם זאת , - השער הראשון ( סטטיסטיקה תיאורית ) הוא בלתי תלוי בכל שאר השערים בסדרה . - השער השני ( הסתברות ) בנוי בצורה מודולרית , באופן המאפשר דרכי קריאה שונות שלו : החל ב "מסלול המינימלי " – המיועד לקוראים שאצה להם הדרך לנושאי ההסקה הסטטיסטית , וכלה ב " מסלול השיטתי " , שמקנה ידע בסיסי טוב בנושא ההסתברות . לטובת הממהרים , נדגיש : אין דרך להבין את הרעיונות ואת ההשלכות של הטכניקות שיוצגו בשער השלישי ) הסקה סטטיסטית ( בלי הכנה הסתברותית מתאימה ( כפי שהתוותה " במסלול המינימלי " עמ ' . ( 6 לסיום נציין שהנחלת ידע ומיומנויות בתחומי הסטטיסטיקה וההסתברות , כמו גם פיתוח אוריינות סטטיסטית , נכללים כיום בתכניות לימוד לאומיות של בתי הספר במדינות רבות ( כולל ישראל ) . במקביל , לימודי הסטטיסטיקה וההסתברות משולבים ביותר ויותר תכניות לימודים על - תיכוניות ברחבי העולם . עם זאת , רבים עדיין האתגרים בהטמעת חשיבות הנושאים ואופן הוראתם . אנו מקוות שבסדרת ספרים זו תרמנו תרומה בעלת משמעות לקידום הנושא בקרב קוראי העברית . אנו רוצות גם להודות לבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב על העזרה בעת הכנת הספר . נשמח לקבל הערות , הארות , תיקונים והצעות לשיפור הספרים . אלונה רביב alona @ tauex . tau . ac . il תלמה לויתן talmale @ tauex . tau . ac . il

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר