סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי

עמוד:7

סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי יש השונאים את עצם המילה סטטיסטיקה , אבל אני מוצא אותה מלאת יופי וענין . כאשר אין משתמשים ביד גסה בשיטות המתוחכמות שהיא מציעה , ונזהרים בפרשנותה , כוחה להתמודד עם תופעות סבוכות הוא יוצא דופן . אלה הם הכלים היחידים שיכולים לפתוח צוהר בחומת הקשיים שחוסמת את התפתחותו של מדע האדם . סר פרנסיס גלטון ( Francis Galton , 1882 - 1911 ) מאבות הסטטיסטיקה יעדים - מדריך מקצועי וידידותי לקורא לא מקצועי ספרי " סטטיסטיקה בגובה העיניים " נכתבו במטרה להנגיש את נושאי הסטטיסטיקה וההסתברות לקהל קוראים רחב ככל האפשר . לשם כך גם לא הצבנו בפני הקוראים דרישות של ידע מוקדם ( או של נטיה מתמטית ... ) . הנושאים הרבים שבהם נעסוק בסדרת הספרים מוצגים בפני הקוראים בצורה הדרגתית , ידידותית ופשוטה להבנה , באופן שנועד להסיר חששות ודעות קדומות שיש , אולי , לקורא הספקן . אין כיום עוררין על כך שידע בסיסי בסטטיסטיקה ובהסתברות הוא הכרחי להבנה טובה ולשימוש מועיל בשפע המידע המציף אותנו . ידע בסיסי בנושאים אלו עוזר בהבנת דיווחים כמותיים בתקשורת ובספרות המקצועית ומאפשר קריאה מושכלת בעין ביקורתית . מבנה סדרת הספרים בסדרה ארבעה שערים : שער ראשון – סטטיסטיקה תיאורית ; שער שני – הסתברות ; שער שלישי – הסקה סטטיסטית , כולם בגובה העיניים . על פי הניסיון , בקורס בסיסי שנתי ניתן לכסות את כל שלושת השערים הללו . השער הרביעי כולל נושאים נבחרים בהסקה סטטיסטית שאינם כלולים בקורס בסיסי : ניתוח שונות וסטטיסטיקה א - פרמטרית . נראה לנו שהרחבות אלו של רעיונות ושל כלים שימושיים עוזרות להבנה עמוקה יותר של הסטטיסטיקה . נהוג להציג נושאים אלו בקורסים מתקדמים יותר של סטטיסטיקה – לתואר שני במדעי החברה , פסיכולוגיה , מדעי הרפואה , מנהל עסקים , ועוד . הספרים כתובים כך שגם קורא מתחיל יוכל לעקוב אחר הסדרה כולה באופן עצמאי ובצורה מסודרת , או להתמקד בנושאים המתאימים לצרכיו . עם זאת , הכוונה העיקרית היא שהספרים ישמשו כמלווי דרך ( textbooks ) בקורסי יסוד מגוונים ככל האפשר – באוניברסיטאות ובמכללות . - בגוף הספרים יש חלקים המסומנים בעינית ( , ( אלו ( כמו גם הנספחים ) נכתבו לטובת המתעניינים ונועדו להרחבת הדעת , אפשר לדלג עליהם מבלי לפגוע בהבנת הנושאים ( מומלץ , עם זאת , להעיף מבט סקרני ... ) . - כל פרק מסתיים במבט כללי על הרעיונות , הכלים והתובנות שנרכשו בפרק זה . - בסוף כל פרק מובאים גם פרויקטים להערכה עצמית , כשהכוונה היא שהקוראים יבחנו את עצמם בנושאים שהועלו בפרק , אל מול הפתרונות המפורטים שמוצגים בהמשך . בסוף הפרק ניתן למצוא גם רשימה מגוונת של תרגילים ( תשובות בסוף הספר ) – אלו נועדו לשמש את המורים , שיוכלו לבחור מתוכם מטלות לתלמידיהם . - בסוף הספר מובא פרויקט סיום ( עם פתרונות מלאים ) המיועד להערכה עצמית בכל נושאי הספר .

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר