הצלחה של אנשים עם ליקויי למידה

עמוד:14

. ( 2008 לצד ספרות זאת במושג הצלחה עוסקת גם ספרות מחקר ענפה ממגוון תחומי חקר , ובהם מדעי החברה וייעוץ ארגוני . ספרות זו עוסקת בהצלחה של קבוצה או של פרט . מקורות אלו מציעים מגוון רחב מאוד של הגדרות להצלחה . כמה מהם קושרים בינה ובין היכולת להגיע לתוצאה רצויה חיצונית או פנימית לפרט . אלנבוגן - פנקוביץ , שמר ורוזנפלד ( 2011 ) קובעים שהצלחה היא מונח יחסי , הנבדק לפי ההקשר שהוא מוצג בו . לכן על ארגון להגדיר הצלחה כאשר ביכולתו להצביע על התפתחות מועדפת – על השגת תוצאות רצויות המקדמות את חזון הארגון . לעתים קרובות משמעותה של ההצלחה , לפרט או לקבוצה , קשורה בנסיבות ובהקשר . כמה מן החוקרים מתמקדים בתהליך , ואחרים – בתוצר ; מקצתם במדדי הצלחה סובייקטיביים , ואחרים במדדים אובייקטיביים . בהקשר זה יש לציין שבדרך כלל גורמים חיצוניים קובעים את מדדי ההצלחה ה״אובייקטיביים״ בהשפעת נורמות חברתיות ותרבותיות , התלויות בזמן ובמקום ( יש הבדל למשל בין תפיסת ההצלחה הנפוצה בארצות המזרח לזו המקובלת במערב ) . במחקרם של זנג וקרוס ( , ( Zhang & Cross , 2011 המדגיש שתפיסת ההצלחה היא עניין תרבותי , השתתפו 146 סטודנטים אמריקנים ו - 94 סטודנטים סינים . הסטודנטים התבקשו לתאר אירועי הצלחה וכישלון בחייהם . מהממצאים עלה שכישלון מדרבן את הסטודנטים הסינים להתמיד במשימתם עד לפתרון , ואילו את הסטודנטים האמריקנים מדרבנת רק הצלחה . מחקרים רבים עוסקים בחקר ההצלחה ובתפיסת ההצלחה בהקשר קבוצתי , למשל בבתי ספר , בעסקים ובהתייחס לקבוצות אתניות שונות . במחקר בתחום ההצלחה העסקית נבחנים מגוון היבטים , למשל יצירת שותפויות בין ארגונים כבסיס להצלחה , אפיונים של ארגונים מצליחים , יצירת מודלים בעבודה המקדמים הצלחה ובחינתם , מאפיינים של מנהלים מצליחים והצלחה בתחום היזמות . בתחום החינוך נבחנות סוגיות הקשורות בתכניות חינוך מצליחות , בבתי ספר מצליחים , בקורסים גנריים העוסקים באוריינות אקדמית ונועדו לקדם הצלחה בקרב הסטודנטים ובבחינת ההצלחה של קבוצות לומדים בני גילים שונים ושל קבוצות מוחלשות ( Kennett & Reed , 2009 ; Reed & Curtis , 2011 ; Reed , Kennett , Lewis , & Lund - Lucas , 2011 ; Reed , Kennett , Lewis , Lund - Lucas , Stallberg , & Newbold , 2009 ; Zeidenberg , Jenkins , & . ( Calcagno , 2007 הצלחה של הפרט או של הארגון דורשת תהליך למידה ממושך , הכולל זיהוי של ההצלחה ושל הפעולות שהביאו לכך . פיתוח של שיטות לחקר הצלחה נועד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר