|
עמוד:13
הצלחה של אנשים עם ליקויי למידה מבוא שער זה עוסק בחקר ההצלחה של אנשים עם ליקויי למידה ועם הפרעת קשב . לשם כך יוגדר תחילה המונח ״הצלחה״ , על מגוון ביטוייו , וייבחנו סוגיות כלליות של הצלחה באוכלוסייה הרחבה ובמסגרות שונות , מערכות וארגונים . בהמשך יובאו הגדרות ללקות למידה ולהפרעת קשב , לרבות התמקדות בעולם המבוגרים ובהשלכות על תחומי חיים כגון תעסוקה , זוגיות והשכלה . נציג מחקרים המדגימים גורמי הצלחה אישים - פנימיים בקרב אנשים עם לקות למידה ונדון במאפייני ההצלחה שלהם . בהיבט המערכתי - סביבתי נציג תכניות התערבות , דוגמת מרכזי התמיכה באקדמיה , המותאמים לאוכלוסייה זו . לבסוף תובא סקירה של גישות טיפוליות תומכות הצלחה . גישות אלו משמשות תשתית לעבודה בקרב אוכלוסיות ברמת סיכון – אוכלוסיות עם קשת רחבה של מוגבלויות , כגון מוגבלות גופנית , מתמודדים נפשית וקבוצות אחרות שהצלחתן מעוררת השראה . אף שגישות אלו לא נועדו ישירות לאנשים עם ליקויי למידה , הן רלוונטיות גם להם . מתוך הגישות המוזכרות עולים שני מוקדים : מוקד אחד מבליט את מרכזיותו של האדם ואת השפעתו על תהליכים מתוך שהוא מניח שלאדם יש מודעות לעצמו ולסביבתו ויכולת בחירה ושליטה על חייו . המוקד השני רואה בסביבה מקור מעצים , המאפשר לאדם לבטא את כוחותיו . מוקד זה מבחין בין מעגלי תמיכה קרובים ורחוקים לאדם , דוגמת משפחה , חברים ומרכז תמיכה . בדומה לאוכלוסייה הכללית , ובפרט לאנשים עם לקות למידה , היחסים שבין הפרט לסביבתו חשובים להצלחה . הגדרת ״הצלחה״ וחקר הצלחה ספרות ענפה נכתבה בנושא הצלחה . חלק ממנה מיועד לציבור הרחב ועוסק בעיקר בהעצמה אישית ותעסוקתית . ספרות זו מציגה סיפורי הצלחה אישיים , עדויות של מצליחים , הצעות מעשיות כיצד יש לפעול כדי להצליח ועצות להעצמה ( Brown , Haygood , & McLean , 2010 ; Dweck , 2006 ; Gladwell ,
|
|