|
עמוד:8
עמיתים ושותפים לחקר הנושא . במשך כל שנות קיום המרכז אין הן שוכחות שעליהן לכבד את רצונותיהם ואת צורכיהם . גם העבודה הפרטנית עמם נובעת מהצורך שלהם . מעולם לא נכפתה עליהם תכנית על פי דעת אנשי המקצוע . אם כן , ספר זה מבוסס על מחשבות הבוגרים , על תפיסותיהם ועל רגשותיהם בנוגע למהות ההצלחה . הוא מדגיש את החשיבות המיוחסת להשמעת קולם לחוקרות , לעולם ולעצמם ומנסה לעודד את המשך ההבטחה ״להיות שם בשבילם״ . הספר היווה גם הזדמנות להתחקות אחר הבוגרים , לחדש את הקשר אתם או לרענן אותו כדי להשביע את סקרנות החוקרות וללמוד מה עלה בגורלם בשנים האחרונות . ראינו בכך הזדמנות להיפגש שוב עם הסטודנטים הוותיקים , והפעם לא באקראי אלא באופן יזום , כדי לשוחח אתם ולשמוע מה עבר עליהם בשמונה עד עשר השנים האחרונות . תהליך הכתיבה אפשר לזכך את המחשבות ולהבין טוב יותר את העבודה . הכתיבה סיפקה הזדמנות להתגבר על מחסומים , להעז ולפתוח ערוץ להבעת דעה ולחשיבה שאינה מטופחת דיה בשגרת היום - יום . הספר זימן כתיבה קבוצתית וחשיבה משותפת , דיונים ופרשנויות שכל אחת מאתנו הביאה אל השיח המשותף שמתקיים שנים רבות במרכז . מבנה הספר בספר שלושה שערים . השער הראשון , ״הקול המחקרי - הצלחה על אף הלקות״ , סוקר את הספרות בנושא חקר הצלחה של אנשים עם ליקויי למידה ועם הפרעת קשב . בשער זה מוגדר המונח ״הצלחה״ , על מגוון ביטוייו , ונבחנות סוגיות כלליות של הצלחה באוכלוסייה הרחבה ובמסגרות שונות . מובאות הגדרות ללקות למידה ולהפרעת קשב עם הרחבה לעולם המבוגרים והשלכות לתחומי חיים כגון תעסוקה , זוגיות והשכלה . מוצגים מחקרים המדגימים גורמי הצלחה אישים - פנימיים בקרב אנשים עם לקות למידה ומאפיינים של הצלחה בקרבם . מההיבט המערכתי - סביבתי מוצגות תכניות התערבות , דוגמת מרכזי התמיכה באקדמיה , המותאמות לאוכלוסייה זו . לבסוף מובאות גישות טיפוליות התומכות בהצלחה . השער השני , ״הקול האישי״ , הוא עיקרו של הספר . מוצגים בו סיפורים אישיים של שמונה בוגרים בקולם שלהם . כל סיפור הוא פרק נפרד , ובו שלושה חלקים : רקע , ריאיון ופרשנות המתייחסת לארבע תמות : תפיסת הלקות , השפעת הלקות על תחומי החיים , תפיסת ההצלחה ; והגורמים להצלחה ( ראו שאלות מחקר בהמשך ) . השער השלישי , ״הקול המשותף״ , מציג את התמות שעלו מהניתוח הרוחבי של ראיונות הבוגרים . ניתוח אינטגרטיבי זה עונה על שאלות המחקר . התמה
|
|