הקדמה

עמוד:6

היום היא עובדת במרכז ומסייעת לסטודנטים . מרצה במסלול העל - יסודי . בעבר עבדה דהן במכללה האקדמית תל חי במשך תשע שנים . את עבודת הדוקטור היא כתבה על הסטודנטים לקויי הלמידה הלומדים במכינה הקדם אקדמית של המכללה . בשלוש השנים האחרונות משמשת גם ראש יחידת ״פורשים כנף״ – יחידה המיועדת למתמחים ולמורים חדשים במכללה . בעשר השנים האחרונות משמשת דהן יועצת בנושא תלמידים בוגרים עם ליקויי למידה במחלקת ההכשרה במשרד הכלכלה . לפני ארבע עשרה שנים הקימה במכון מופ״ת צוות חשיבה בנושא ״הסטודנט עם ליקוי הלמידה״ , שהפך לפורום למנהלי מרכזי תמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה באקדמיה . היא ואריאלה דניאל - הלוינג עמדו במשך ארבע שנים בראש צוות חשיבה אחר במכון מופ״ת בשם ״ללמוד מהצלחות״ ובראש צוות חשיבה נוסף שנקרא ״קוד אתי״ למרכזי התמיכה . המניעים לכתיבת הספר מניע חשוב למחקר ולכתיבת הספר הוא השינוי שחל בשני העשורים האחרונים בהתייחסות הציבור לתחום לקות הלמידה ובתפיסות האקדמיה הקשורות בסטודנטים עם ליקויי למידה . בתחילת שנות התשעים אנשים עם ליקויי למידה לא דיברו על קשייהם . מקצתם כלל לא ידעו שיש להם ליקויי למידה . במערכות החינוך הסבירו תת - הישגיות בהיעדר מוטיבציה וב״עצלות״ וב״פוטנציאל לא ממומש״ . חוקרים תהו אם כלל יש מקום לקבל סטודנטים ״כאלה״ לאקדמיה ( . ( Singleton , 1999 מערכות מסננות כמבחני הבגרות ומבחנים פסיכומטריים צמצמו מאוד את מספר הפונים לאקדמיה מקרב בעלי לקויות הלמידה , ובמוסדות אקדמיים לא היו תשתיות תמיכה כדי לעזור לאוכלוסייה זאת להשתלב בלימודים אקדמיים . היום המצב שונה : המודעות החברתית עלתה ( מלצר , ; 2007 נהור , 2003 ) והחקיקה ( חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על - תיכוניים , התשס״ח - 2008 ) מאפשרת לאוכלוסייה זו , שעד לאחרונה נמנעה מלימודים על - תיכוניים , להשתלב במגוון מסגרות אקדמיות . גם המיקוד השתנה , וכעת אין שואלים אם אנשים עם ליקויי למידה יכולים ללמוד לימודים מתקדמים , אלא איך יש לעזור להם להפיק את המרב מחוויית הלימודים ולהשתלב בתעסוקה . כדי לענות על שאלות אלו החלו לחקור את הנושא , ובמקביל תחום המחקר התפתח כל כך עד שנפתחו תכניות לימוד לתואר שני בתחום לקות הלמידה והתפתחה מערכת להכשרת מאבחנים ומטפלים באנשים עם ליקויי למידה . המחקרים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר