פתח דבר

עמוד:11

להכשרת מורים . במאמר מאוחר יותר של שמאי , כפיר , ליבמן וקינן ( 2000 ) זוהו ארבעה דפוסים של תרבות מחקר במכללות : היעדר תרבות מחקר , תרבות מחקר סמלית , תרבות מחקר אופציונלית ותרבות מחקר מובילה . מחקרים אחרים שפורסמו עסקו בפעילותן של יחידות מחקר במכללות מסוימות ( כמו למשל סלע , 2006 ) או בניתוח נושאי המחקר הנעשה במכללות לחינוך ( פייגין וצרפתי , 2006 ) ובהשוואתו למחקר הנעשה באוניברסיטאות ( יוגב ויוגב , . ( 2005 הסיפורים המופיעים בספר זה מספקים הצצה נוספת על התרבות האקדמית המחקרית שהתפתחה עקב פעילותן של יחידות המחקר במכללות , הפעם דרך עדשה סיפורית . כפי שטוענת פאט סייקס ( : ( Sikes , 2006 , p . 566 תרבויות נוצרות דרך הסיפורים שאנו מספרים כדי להסביר , להצדיק ולפרש את עצמנו כקבוצות וכיחידים . דרך הסיפור וההצגה של אותם סיפורים ... אנחנו יכולים להתחיל להבין כיצד פרטים נושאים ונותנים על התנאים המבניים שחייהם נחווים ומתנהלים בהם ולגבש מודעות מסוימת , אם לא הבנה של המורכבות האפשרית של תפקידנו כאנשי אקדמיה בזמנים שונים ובהקשרים ונסיבות מסוימים . הקושי העיקרי שחוויתי בתפקידי כעורכת היה שמירה על אופיו הסיפורי של הקובץ , בהתאם לרעיון המרכזי שעמד בבסיס ההצעה . הקבוצה שנבנתה הייתה אמונה על כתיבה אקדמית מחקרית , והדרישה לכתוב סיפורים הייתה חדשה עבור החברים בה . גרסאות ראשונות שנכתבו היו על פי רוב בנוסח דיווחי יבש , והיה צורך לאתגר ולעודד אנשים להפיק מעצמם טקסט סיפורי ולא מאמר אקדמי . עבור חלק מחברי הקבוצה , שמטבעם נטו לספר ולכתוב בנימה אישית , הייתה זו הזדמנות פז . אחרים , " זורמים " פחות , אתגרו את עצמם . מכל מקום , כולם רצו סיוע והכוונה לכתיבה סיפורית . לאור בקשותיהם התקיימה סדנה במכון מופ "ת בהנחייתה של ד " ר מירי רוזובסקי . לקראת סדנה זו הכינו המשתתפים סיפורים שנותחו במהלך המפגש , לפי שלוש שאלות שהציגה המנחה ככאלו שאמורות להדריך כתיבה סיפורית : " מי הגיבור של הסיפור ? " " מה קורה לו ? " ו " במה עוסק הסיפור ? " . תרומת הסדנה הייתה רבה , ומאגר הסיפורים המופקים עלה וצמח . כותבי הסיפורים , שחלקם הגדול כיהנו כראשי יחידות מחקר וכחוקרים בפועל ביחידות המחקר , לא הודרכו לכתוב את סיפוריהם בזיקה לנושא מסוים ואף לא בזיקה לתקופה מסוימת . הם התבקשו להיזכר באירועים שונים מהווי החיים ביחידות המחקר ולהעלותם על הכתב כסיפורים . התכנסות הסיפורים לשש התמות שהיוו לאחר מכן בסיס לפרקי הספר , הייתה סימן ראשון לכך שהסיפורים אכן נגעו בסוגיות מהותיות לפעולתן של יחידות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר