דברי פתיחה

עמוד:11

הן בנוגע ללשון הכתובה ( המיומנויות האלפביתיות ) והן בנוגע ללשון המדוברת ( כישורי הלשון ) של הילד בשפה הערבית . קשר זה כאמור לא נבחן עד כה . בחינה של תהליכי האוריינות המתרחשים באוכלוסייה הערבית ושל משמעותם להתפתחות הילד הערבי תסייע לקובעי מדיניות ולאנשי חינוך להבין את הקשרים בין ההיבטים הנידונים במחקר זה , והיא תוכל לשמש בסיס לתכניות הדרכה להורים ולגננות במגזר הערבי על מנת לצמצם את הפער בין ילדים ששפת אמם ערבית לבין ילדים ששפת אמם עברית . ספר זה מבוסס על עבודת הדוקטורט של המחברת . המחקר הוא חלק מפרויקט גדול שנערך בשיתוף אוניברסיטת בר - אילן בהובלת פרופ׳ עפרה קורת ופרופ׳ פנינה קליין ( ז״ל ) שהיו גם המנחות של מחקר הדוקטורט , ואוניברסיטת תל - אביב בהובלת פרופ׳ דורית ארם . בפרויקט נחקרו עוד שני נושאים בחברה הערבית : אמונות של אימהות ואינטראקציות הורה - ילד בעת כתיבה . בספר ארבעה פרקים : בפרק הראשון מוצגת סקירת ספרות נרחבת על השפה הערבית , על השפעת המיצב החברתי - כלכלי של המשפחה על אוריינות הילדים , על עושר הסביבה האוריינית , על תיווך הורים בפעילות קריאת ספר ועל הקשר בין אוריינות האם ורכישת הקריאה בשפה הערבית . בפרק השני מוצגת שיטת המחקר . בפרק השלישי מתוארות בהרחבה תוצאות המחקר , ובפרק הרביעי והאחרון נידונות תוצאות המחקר , מוצעות דרכים מעשיות לעבודה עם ילדים צעירים דוברי ערבית בתחום האוריינות , ומפורטות המשמעויות של דרכים אלו והשפעתן על עבודת המדריכות , הגננות וההורים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר