דברי פתיחה

עמוד:10

בלבד , והורים אינם רואים ערך בחשיפת הילד ללשון הערבית הכתובה , ואינם נוטים לגשר בעבורו בין הלשון הכתובה ללשון המדוברת . מחקרים שנערכו בחמישים השנים האחרונות מלמדים על תרומת המשפחה בקידום אוריינות הילד . מתברר שפעילויות הגומלין המתרחשות בין מבוגרים לילדים , ובייחוד בין הורים לילדים , משפיעות על הידע הכללי של הילד ( McDonnell , Friel - Patti , & Rosentahal - Rollins , 2003 ; Meisels , 1998 ) ועל התפתחותו האוריינית ( Korat , Klein , & Segal - Drori , 2007 ; Teale & . ( Sulzby , 2003 אם כן , הורים יכולים לקדם את האוריינות של ילדיהם באמצעות התנהגויות מודעות ומכוונות לשיפור הידע של הילדים בלשון הדבורה ובלשון הכתובה ולחיזוק הקשר ביניהן . אחת הפעילויות האורייניות העיקריות המתקיימת בין הורים לילדים צעירים בעולם המערבי היא קריאת ספרים ( Cunningham , 2010 ; deBruin - Parecki , . ( 1999 ; NELP , 2008 קיימות עדויות רבות שלקריאת ספרים לילד בגיל הגן ערך רב להתפתחות הלשון הדבורה ( Bus , van Ijzendoorn , & Pellegrini , 1995 ; Chow & McBride - Chang , 2003 ; Justice & Ezell , 2000 ; Scarborough & , ( Dobrich , 1994 להתפתחות הלשון הכתובה ( סגל - דרורי , De Temple ; 2004 & Snow , 2003 ; S é n é chal & Lefevre , 2002 ; van Kleeck , 2003 ) ולרכישת הקריאה בבית הספר ( Baker , Mackler , Sonnenschein , & Serpell , 2001 ; . ( Leseman & de Jong , 1998 בשנים האחרונות הולך ומצטבר ידע רב בתחום השפה הערבית הן בקהילה המדעית הן בקרב מורים ואנשים האמונים על דיסציפלינה זו . אך ידע זה אינו מספיק כדי לבנות תשתיות מוצקות . המחקר המתואר בספר זה מוסיף נדבך לידע התאורטי הקיים , והוא מתמקד בתיווך של אימהות בפעילות קריאת ספר לילד ובבחינה של השפעת המאפיינים החברתיים - כלכליים של משפחת הילד ואוריינותה על רמת האוריינות של הילד בגיל הגן ובתחילת בית הספר . המחקר גם מציע כלים יישומיים חדשים בתחום האוריינות בשפה הערבית : כמה מן הכלים פותחו במיוחד למחקר זה , ואילו אחרים נלקחו מתחום האוריינות בשפה העברית , והותאמו לשפה הערבית . ניתוח התיווך של האם התבסס על המדד Observing Mediational ) OMI - L Korat & Klein , 2004 ) ( Interaction in Literacy ) המבוסס על סולם OMI ( , ( Klein , 1996 ועל הכלי של בס ואחרים ( , ( Bus , Leseman , & Keultjes , 2000 שהתמקד בתיווך הורים לילד בעת קריאת ספר ( ראו אצל . ( Korat et al ,. 2007 הכלי הותאם לשפה הערבית . כמו כן נבדק התיווך של האם בעת הקריאה לילד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר