דברי פתיחה

עמוד:9

דברי פתיחה חינוך מושקע ויסודי הוא הבסיס המרכזי לחברה משגשגת , מתקדמת ומצליחה , והוא חיוני לילדים בכלל ולילדי הגיל הרך בפרט . התפתחותה של מדינה נמדדת בין היתר במידת ההשקעה שלה בחינוך ילדיה עוד מגיל צעיר , משום שתשתית חינוכית מוצקה ויציבה בעבור ילדים בגיל הצעיר היא בסיס חיוני להצלחתם בעתיד . ביטוי מרכזי להצלחת החינוך הוא הישגי הילדים בשפה הדבורה ובשפה הכתובה והשימוש בשפה ברמות הגבוהות ביותר של הבעה בעל פה וכתיבה . יצירת תשתית ראויה , מושכלת ומדורגת מגיל צעיר מאוד היא אפוא מנוף הכרחי להצלחת הילדים בלימודים ולהשתלבותם בחברה בבגרותם . לאור זאת נושא רכישת השפה הדבורה והכתובה נחשב למרכזי במדינות העולם וגם במדינת ישראל . על אף המודעות הקיימת במדינת ישראל לחשיבות ההשקעה בתחומי השפה , לילדי ישראל הישגים נמוכים בתחום זה , על פי דוח הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי ( משרד התמ " ת , . ( 2012 הישגים נמוכים אלו מעוררים דאגה רבה בקרב קובעי המדיניות . יתר על כן , הנתונים העדכניים בנוגע לרמת ההישגים בלימודים בכלל ובתחומי האוריינות בפרט , שנאספו במחקרים בישראל ( המשוב הארצי למערכת החינוך , 1996 ) ובעולם ( אולשטיין וזוזובסקי , ; 2004 קרמבסקי ומברך , 2003 ) מצביעים על יתרון של ילדים מהאוכלוסייה היהודית על ילדים מהאוכלוסייה הערבית . הפערים מתחילים בגיל צעיר ביותר , והם מחייבים התייחסות מצד קובעי המדיניות . את ההישגים הנמוכים של ילדי האוכלוסייה הערבית נהוג לייחס לשתי סיבות : ( א ) הדיגלוסיה של השפה הערבית , שבה שתי צורות של שפה – הלשון המדוברת ( " אלעאמיה " ) והלשון הכתובה ( " אלפוסחא " ) . ההבדלים הרבים בין הלשון הכתובה ללשון המדוברת בתחביר , בפונטיקה , באוצר המילים ובאורתוגרפיה , מקשים על הוראת השפה הערבית בכלל ועל תהליך רכישת הקריאה והכתיבה בתחילת הלימודים בבית הספר היסודי בפרט ; ( ב ) ילדים צעירים , לפני גיל בית הספר , זוכים לחשיפה מועטה בלבד ללשון הכתובה ( סאיג׳ - חדאד , . ( 2008 במרבית הבתים נעשה שימוש בלשון המדוברת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר