פתח דבר

עמוד:13

שלמדו בכיתות הטרוגניות לאלה של תלמידים שלמדו בהקבצות . גמורן טוען כי במחקרים אלה נמצא שכל הניסיונות המוצלחים לבטל הקבצות " מצליחות" ( כאלו אשר צמצמו את הפערים בין תלמידים ) , הכירו בכך שתלמידים נבדלים זה מזה בכישורים ובתחומי העניין שלהם ; הם לא התעלמו מעובדה זו והתמודדו אתה בגלוי . נוסף על כך כל הניסיונות המוצלחים שילבו " הוראה נפרדת בתוך סביבה של יכולות מעורבות " . הניסיונות המוצלחים ללמד כיתות הטרוגניות , כלומר ללא חלוקה להקבצות פורמליות , נעזרו אפוא בהפרדה מסוימת בין תלמידים חזקים לתלמידים חלשים . גמורן גם מדווח שהניסיונות המוצלחים כללו אפשרות להוראה משלימה עבור תלמידים אשר התקשו בהבנת החומר הנלמד בכיתה . בכל אחד מהניסיונות הללו הייתה למורים גישה למשאבים חשובים המאפשרים לספק הוראה משלימה ולהתאים את ההוראה לצורכי התלמידים . גמורן מסכם את מאמרו בהמלצה לשקול את יישומם של רכיבים אלה – הוראה נפרדת , הוראה משלימה ואספקה נדיבה של משאבי הוראה – בעת ביטולן של הקבצות פורמליות . בישראל המונח ' הסללה ' מגדיר חלוקה של תלמידי תיכון למסגרות הנבדלות זו מזו בתכניות הלימודים אשר נלמדות בהן . בעיקר בולטת ההפרדה בין מסלולים ובתי ספר עיוניים לבין מסלולים ובתי ספר מקצועיים או טכנולוגיים . גם בתוך החינוך המקצועי - טכנולוגי נהוגים בישראל מסלולים נפרדים , ואלה מוגדרים בעיקר לפי רמת הדרישות מהתלמידים בתחומי המתמטיקה והמדעים ולפי היות הלימודים עיוניים או מעשיים . בריאיון עמה בספר זה חנה איילון סוקרת את השינויים שחלו בחינוך המקצועי - טכנולוגי בעשורים האחרונים ואת התפתחות השיח האקדמי והציבורי בנושא ההסללה . עד לשנות התשעים של המאה ה - 20 חוקרים דוגמת סבירסקי ( 1990 ) ושביט ( Shavit , 1984 ) ראו בהסללה מנגנון המשעתק את אי - השוויון ומעבירו מדור לדור . חוקרים אלה טענו שתלמידים המשתייכים לשכבות החלשות ( מבחינה סוציו - אקונומית ) , ובפרט תלמידים מזרחים , מופנים למסלולים מקצועיים ; הלמידה במסלולים אלה מגבילה מאוד את סיכויי הלומדים בהם להיות זכאים לתעודת בגרות וללמוד לימודים גבוהים . אותם החוקרים טענו שבוגרי המסלולים המקצועיים נתפסים כבעלי יכולת נמוכה ומוטיבציה נמוכה , ובשל כך החינוך המקצועי פוגע בסיכויי התעסוקה של בוגריו . בשנים האחרונות חל שינוי מסוים בשיח האקדמי על אודות הסללה וחינוך מקצועי . יש הממשיכים לטעון כי הסללה פוגעת בסיכוייהם של תלמידים מהשכבות החלשות , משום שרבים מתלמידים אלה מופנים למסלולים " נמוכים" אשר מסיטים את בוגריהם מדרך המלך לרכישת השכלה גבוהה ( סבירסקי ודגן -

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר