פתח דבר

עמוד:8

הספר מוקדש לפרופ ' חנה איילון עם פרישתה מהוראה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שבאוניברסיטת תל - אביב . בשנות עבודתה בחוג זה ובבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל - אביב הייתה חנה איילון מבכירי החוקרות והחוקרים בתחום הסוציולוגיה של החינוך בישראל ובעולם . מחקריה המגוונים על אודות שוויון הזדמנויות במערכת החינוך בישראל לא רק מאפשרים להבין טוב יותר את הנושא הזה בהקשר המקומי , אלא גם מהווים תרומה חשובה לפיתוחן ולהערכתן של טענות תאורטיות מרכזיות בתחום הנדון . איילון חקרה את היבטיה המגוונים והמשתנים של ההסללה בבתי הספר העל - יסודיים והראתה כי בידול למיניו בתכניות לימודים הוא כלי מרכזי לשימורו של אי - שוויון חברתי ( איילון , . ( 2009 היא עסקה בהיבטים מגדריים ואתניים של אי - השוויון בבית הספר התיכון ובמערכת ההשכלה הגבוהה , ולא אחת ממצאיה המפתיעים חייבו הערכה מחודשת של גישות תאורטיות . כך למשל היא הראתה שבבתי ספר ערביים בישראל השוויון המגדרי בלימודי המדעים גדול יותר מאשר בבתי ספר יהודיים ( איילון , 2000 ג ) . בעשור האחרון התמקדה איילון בבחינת שוויון ההזדמנויות במערכת ההשכלה הגבוהה . השינויים המהירים אשר חלו בשדה זה בשלושת העשורים האחרונים היו קרקע פורייה לסדרת מחקרים שבמרכזם אותה השאלה : האם תהליכי ההתרחבות והגיוון שאפיינו את מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בתקופה זו , גרמו לשינוי במבנה ההזדמנויות ההשכלתיות בישראל ( ראו למשל אצל איילון , (? 2008 נוסף על מחקריה במשך שנים ארוכות הייתה איילון מקור ידע ראשון במעלה עבור סטודנטים שהתעניינו בשיטות מחקר כמותיות . הרצאותיה הבהירות אפשרו לחוקרים צעירים רבים למצוא את דרכם ולהתקדם בבטחה בתחום הסבוך והמתפתח תדיר של המתודולוגיה הכמותית – במדעי החברה בכלל ובסוציולוגיה בפרט . פרקי הספר מתמקדים בתחומים שמחקריה של חנה איילון עוסקים בהם . הספר נפתח בריאיון עמה ; בריאיון זה מוצגות דעותיה במגוון נושאים שהיא בחנה במהלך הקריירה הענפה שלה . תשובותיה של איילון מספקות מבט עשיר ומפוכח על החברה שהיא חוקרת , כמו גם על העולם האקדמי שהיא משתייכת אליו . כך למשל היא מספרת שבעבודתה כחוקרת של אי - שוויון היא מצאה לא אחת " שדווקא הדאגה לשכבות החלשות מלווה לעתים בדעות קדומות וביותר מקורטוב של פטרונות . בסופו של דבר , דעות כאלו מביאות לפעולות הפוגעות באלה שהן אמורות להגן עליהם " . השער הראשון מתמקד בנושא ההסללה , כלומר בחלוקה של תלמידים בבית הספר התיכון למסלולי לימוד . בחמשת העשורים האחרונים זהו אחד הנושאים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר