פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר יריב פניגר , יוסי שביט , רינת ארביב - אלישיב זה עשרות שנים סוגיית שוויון ההזדמנויות במערכות חינוך מעסיקה סוציולוגים וחוקרים במדעי החברה . עם זאת , דומה שבשנים האחרונות נושא זה זוכה לחשיפה גוברת בתקשורת ובשיח הציבורי והפוליטי . ההבנה שבעשורים האחרונים – עשורים אשר התאפיינו ברפורמות נאו - ליברליות ובדעיכתה של מדינת הרווחה – חל גידול מהיר באי - השוויון הכלכלי והחברתי , עוררה עניין מחודש בשאלות ישנות על אודות השכלה ו ( אי - ) שוויון . אחת התובנות המרכזיות של סוציולוגים של החינוך , שהתפתחה במהלך עשרות שנים של מחקר , היא שמערכות חינוך נוטות לשמר ולשעתק אי - שוויון חברתי יותר מאשר הן מאפשרות לצמצמו . דפוס זה קיים במגוון מדינות ותקופות , ולכן נדרשת בחינה מפוכחת של הציפיות הנאיביות משהו לכך שהחינוך וההשכלה יסייעו ליצור חברה שוויונית יותר . עם זאת , דבריו הידועים של קהלת " מה שהיה הוא שיהיה , ומה שנעשה הוא שיעשה ; ואין כל חדש תחת השמש " ( קהלת א , ט ) אינם עולים בקנה אחד עם הממצאים האמפיריים של המחקר הסוציולוגי - חינוכי . השוואות בין מדינות שונות , ולעתים גם בין מערכות חינוך שונות בתוך אותה המדינה ( כמו למשל חינוך כללי וחינוך דתי ) , מלמדות שלאופן פעולתם של בתי הספר עשויה להיות השפעה ניכרת על מבנה ההזדמנויות ההשכלתיות . משמעות הדבר היא שמדיניות חינוכית יכולה להוות כלי מרכזי בידי המדינה בהתמודדותה עם פערים חברתיים . קובץ מאמרים זה מבקש להציג תמונה רחבה ועדכנית של המחקר בנושא שוויון ההזדמנויות בחינוך . במחקרים המוצגים בו נשאלות שאלות מגוונות על אודות פערים מעמדיים , אתניים , דתיים ומגדריים במגוון של שלבי לימוד ומערכות חינוך . בחלק מהמאמרים מוצגות סקירות ספרות עדכניות , ואילו באחרים מוצגים ממצאי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות . מאמרים אלה מאפשרים להכיר את הנושאים המרכזיים המעסיקים סוציולוגים ( וחוקרים אחרים בתחום מדעי החברה ) המתעניינים באי - שוויון השכלתי , כמו גם לעמוד על מגוון של שיטות מחקר כמותיות המשמשות את החוקרים בבחינת נושא זה . התובנות הנגזרות מפרקי הספר מהוות כר פורה לחשיבה יישומית על אודות קידום דרכי הוראה וארגון תהליכי למידה במרחב הבית - ספרי . חלק מהכותבים בספר הם חוקרים מובילים בעולם , ואחרים הם חוקרים ישראלים צעירים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר