מבוא מורים, תלמידים ורשתות חברתיות

עמוד:7

שנבנו על יסודות אידאולוגיים וטכנולוגיים של Web 2 . 0 ומאפשרים יצירת תוכן וחילופי תוכן בין המשתמשים ( . ( Kaplan & Haenlein , 2010 בניסיון לקטלג את מגוון הפלטפורמות שמציעה המדיה החברתית אפשר להבחין בין שני מרכיבים בהתנהלות התקשורתית בין המשתתפים : הנוכחות החברתית ( social presence ) המושגת בתקשורת , ועושר המדיה ( media richness ) שהערוץ מאפשר ( . ( Kaplan & Haenlein , 2010 הנוכחות החברתית היא מידת הקשר הקולי , החזותי והפיזי שאפשר להשיג בין שני הצדדים באקט התקשורת . נוכחות זו מושפעת מהאינטימיות של הקשר ( למשל שיחה פנים אל פנים לעומת שיחת סקייפ מתווכת ) ומהמידיות של התקשורת ( תקשורת סינכרונית כגון צ ' אט לעומת תקשורת א - סינכרונית כגון דואר אלקטרוני ) . מטבע הדברים ככל שהתקשורת מתווכת וא - סינכרונית יותר , כך הנוכחות החברתית נמוכה יותר , וממילא ההשפעה של אקט התקשורת על הצדדים המשתתפים בה נמוכה יותר . עושר המדיה הוא , על פי דאפט ולנגל ( , ( Daft & Lengel , 1986 כמות המידע שאמצעי התקשורת מאפשרים לשדר במרווח זמן נתון . לשני מרכיבים אלה , הקשורים באופיו של ערוץ התקשורת , מוסיפים קפלן והנליין ( Kaplan & Haenlein , 2010 ) שתי תכונות הקשורות למוען עצמו : ( א ) אופן ההצגה העצמית ( , ( self - presentation דהיינו הדרך שבה המשתמש מנסה לשלוט ברושם שהוא מותיר במהלך האינטראקציה ; ( ב ) מידת החשיפה העצמית ( , ( self - disclosure כלומר הגילוי המודע או הלא - מודע של מחשבות , רגשות וכו ' , שאותם מנסה המשתמש להתאים לאופן שבו הוא מציג את עצמו ברשת . על פי שתי התכונות האלה מציגים קפלן והנליין שישה סוגים של מדיה חברתית : ( 1 ) פרויקטים שיתופיים , המאפשרים למשתמשים רבים לייצר בו בזמן תוכן משותף . דוגמה לכך היא ויקיפדיה . ( 2 ) בלוגים , המאפשרים לכל גולש להעלות פוסטים אישיים ולזכות בתגובות של קוראים . ( 3 ) קהילות תוכן , שבהן חברי הקהילה משתפים זה את זה בטקסטים , בתצלומים , בסרטים , במצגות ועוד , ללא יצירת פרופיל אישי . ( 4 ) רשתות חברתיות , שהם יישומים המאפשרים לגולשים להיות בקשר דרך יצירת פרופיל אישי ( הדורש מידה כלשהי של חשיפה ) . הרשת מאפשרת למשתתפים אחרים לצפות בתכנים שמעלה המשתמש לפרופיל האישי , ובהם פוסטים , תצלומים , סרטי וידאו , לינקים ועוד , וכן לשלוח הודעות בין פרטים ברשת . ( 5 ) עולמות משחק וירטואליים , שהם תוכן בידורי שבו מתקשרים המשתמשים זה עם זה באמצעות ״אווטר״ ( ייצוג חזותי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר