מבוא מורים, תלמידים ורשתות חברתיות

עמוד:6

במעמדם של המורים והסערות הציבוריות שהתחוללו בעקבות חשיפתם של קשרים לא ראויים ופגיעות הדדיות , הביאו כמה מדינות בעולם לצמצם או אפילו לאסור כליל תקשורת מסוג זה . ואכן גם בישראל , ב - 1 בדצמבר , 2011 חודשים ספורים לאחר פרסומם של נתונים המציגים שיעור גבוה של אינטראקציות בין מורים לתלמידים ברשת , נכנס לתוקפו חוזר מנכ״ל האוסר על קשרים אלו . האיסור המוחלט עורר תגובות רבות מצד אנשי חינוך המצדדים בזכות - ואף בחובה - של המורים לנצל את נוכחות התלמידים ברשת למגוון מטרות לימודיות וחינוכיות . ואכן באפריל , 2013 שנה וחצי לאחר פרסום חוזר המנכ״ל , סויגו ההגבלות והותאמו למציאות המשתנה כדי לאפשר צורות מסוימות של קשר . כך למשל הותר למורים לנהל תקשורת עם תלמידיהם בפייסבוק , אבל רק באמצעות פרופילים מקצועיים נפרדים , שנוצרו במיוחד למטרה זו , ולא דרך הפרופיל האישי . הססנות זו של מערכת החינוך יכולה בנקל להתפרש כחוסר חוט שדרה . מדינות אחדות ( גרמניה למשל ) , אשר אוסרות באופן גורף ניהול קשר בין מורים ותלמידיהם , מציגות חזית אחידה ועקבית . עם זאת נראה שהמדיניות הננקטת בארץ רגישה לשינויים המהירים המתרחשים בחברה ובמרחב הטכנולוגי , רגישות הדורשת התמודדות יום - יומית עם סוגיות של מדיניות , אתיקה ומשפט . להלן ננסה למצוא הגדרה מדויקת ככל האפשר למרחב הרשתות החברתיות ולערוצי התקשורת המרכזיים שבהם נעסוק בספר זה . רשתות חברתיות : הגדרות ומאפיינים צמד המילים ״רשתות חברתיות״ - או באופן כללי יותר ״מדיה חברתית״ ( social - ( media הוא תוצר של מהפכה חשובה שהתחוללה באינטרנט , והיא כניסתו של ה - ; Web 2 . 0 שם כולל להתפתחותה הטכנולוגית - והאידאולוגית של הרשת ממערכת שבה התוכן והיישומים נערכים באופן מערכתי וריכוזי לרשת שבה עיקר ההתנהלות היא בדפי אינטרנט אישיים ( כמו בלוגים ) , בפרויקטים משותפים ( כמו ויקיפדיה ) וכו ' ( . ( Kaplan & Haenlein , 2010 ה - Web 2 . 0 מבוסס על ״תוכן גולשים״ ( , ( UGC = User Generated Content דהיינו על תכנים שיוצרים כלל משתמשי הרשת ( ולא מסגרות מקצועיות , מסחריות או יצרני תוכן פרסומיים ) . תכנים אלה מתפרסמים באתרי אינטרנט , והם זמינים לציבור כולו או לקבוצות מסוימות של אנשים ( שלא כמו הודעות דואר אלקטרוני או מסרים מידיים ) ( . ( Vickery & Wunsch - Vincent , 2007 ואכן , במהרה החלו לצמוח פלטפורמות רבות של מדיה חברתית : קבוצות של יישומים מבוססי אינטרנט

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר