|
עמוד:10
למרות ההתפתחות הרבה שחלה בתחום , המחקר בנושא עדיין בתחילתו . רבות מהתכניות שפותחו בישראל הושתתו על ניסיון ועל ידע סמוי ומצטבר של השותפים לתהליך ולא בהכרח על ידע מחקרי . ספר זה הוא הראשון העוסק בשותפויות אקדמיה - קהילה בישראל , והוא מבקש לתרום למילויו של החסר הן במחקר הן בפרקטיקה . הספר נועד להציג את המחקרים הראשונים שנערכו בתחום זה בישראל , ללמוד מהידע ומהניסיון שנצברו עד כה , ולהציע כיוונים למחקר ולעשייה . הספר מבקש לחשוף ידע סמוי המתמקד בפעולות ולהפכו לידע גלוי שממנו יוכלו אחרים ללמוד בעתיד ( סייקס , רוזנפלד ווייס , ; 2006 רוזנפלד , ; 1997 רוזנפלד , גילת וטל , . ( 2010 הוא גם מבקש להצביע על אתגרים מרכזיים בקשר שבין האקדמיה לקהילה ולשפוך אור על דרכים אפשריות להתמודד אתם . שותפויות אקדמיה - קהילה בישראל נבנו במגוון רחב מאוד של תחומים : עבודה סוציאלית , אמנות , משפטים , אדריכלות ותכנון , תרגום , לימודי מגדר , חינוך , סוציולוגיה ואנתרופולוגיה , מדיניות ומנהל ציבורי ועוד . פרקי הספר משקפים את המגוון הזה , ועושר הפרספקטיבות הדיסציפלינריות והתאורטיות שבו מאפשר לבחון את הנושא במבט רחב ומשווה ולזהות זיקות בין -תחומיות שאינן נפוצות בכתיבה ובעשייה בתחום . בפתח המבוא נסקור את הספרות בשאלת תרומתן של שותפויות אקדמיה-קהילה לכל אחד מהגורמים השותפים להן ונתאר את השינוי שחל בתחום זה בעשור האחרון . בהמשך נציע ארבעה מדדים להצלחת שותפויות אקדמיה-קהילה : מחויבות , עקביות , למידה והקשרים ( מודל מעל " ה ) , ונדגים אותם בעזרת שותפויות אקדמיה - קהילה שהניבו תוצאות רצויות . בסיום המבוא נציג את מבנה הספר ונזהה סוגיות בלתי - פתורות הראויות לדיון , למחקר ולעשייה נוספים בעתיד . שותפויות אקדמיה - קהילה : הגדרת התחום והשותפים מוסדות והוגים רבים מבססים את תמיכתם במעורבות האקדמיה בקהילה על הפילוסופיה של ג ' ון דיואי ( Dewey , 1916 ) המדגישה את יחסי הגומלין ההדוקים שבין דמוקרטיה לחינוך ותומכת בלמידה באמצעות עשייה ( Benson , Harkavy , & . ( Puckett , 2000 ; Ehrlich , 2000 בעבר נחשבה האוניברסיטה נביאת הדמוקרטיה ( , ( Harper , 1905 וכמה חוקרים רואים במגמה העכשווית של התגברות המעורבות של המוסדות להשכלה גבוהה בקהילה חזרה לתפקידם המסורתי של המוסדות האלה בקידום ערכים דמוקרטיים , השתתפות אזרחית ומטרות חברתיות יסודיות ( . ( Annette , 2005 ; Boyer , 1996 ; Harkavy , 2006
|
|