|
עמוד:11
כיצד ספרות המקרים מקדמת השפעה ושינוי ? עיקר כוחה של ספרות המקרים הוא בפוטנציאל הטמון בה לסייע בהשגת שינויים ברמת הפרט וברמת הארגון . לפי לוויס ( , ( Lewis , 2004 , p . 239 ניתוח ספרות המקרים עשוי לשנות את ההתנסויות המעשיות של הפרט , כמו גם את דפוסי ההחלטות ונורמות ההתנהגות בארגון החינוכי ובתרבותו . מנהלים פועלים בזירות ההתרחשות וקבלת ההחלטות המורכבות בארגון , וביכולתם להפיק תובנות ( או מוסר השכל ) מתוך סיפור מקרה המבטא התנסות רחבה יותר . ניתוח סיפור המקרה מגביר את יכולתם להפיק משמעות מבעיות ומאתגרים המתעוררים בעבודת הניהול שלהם או בעבודתם של המעורבים במקרים הנבחנים . ניתוח מאורעות וסיפורי מקרה גם מאפשר לבחון יעדים , תהליכים , תוצאות ומשמעויות , שכן כלי הניתוח מהווים מצע ללמידה ולבחינה מחשבתית וביקורתית של מנהלים וצוותים חינוכיים בבית הספר את הגורמים לאי - נחת , להצלחות ולכישלונות . ממחקרים על אודות טבע למידתם של אנשי ניהול , חינוך והוראה עולה כי אלה לומדים בדרך של התנסות , כלומר למידה רפלקטיבית מתהליכים מעשיים אשר לעתים מתבססים על ידע הקשרי - סיפורי ( נרטיבי ) ( Darling - Hammond , Hammerness , Grossman , Rust , & Shulman , 2005 ; Hopkins & Jackson , . ( 2003 ; Klein , 1993 דרלינג - המונד ואחרים ( Darling - Hammond et al ,. 2005 ) גורסים כי דרך למידה זו מאפשרת יותר מכל הדרכים האחרות תיווך ידע ונקיטת אסטרטגיות פעולה במהלך ההכשרה והפיתוח המקצועי של מנהלים ושל מורים , שכן מנהלים ומורים מתקשים לתרגם ידע פורמלי ( עקרונות , מודלים והכללות ) להחלטות המנחות את ניהולם ואת הוראתם . למעשה , רבים מהם מתקשים לרכוש ידע היגדי מכליל המנותק מהקשר מסוים ( שם ) . הידע ההקשרי - סיפורי עשיר בפרטים . הוא מעודד עיסוק פסיכולוגי - רגשי בסיפור המתואר וקירוב הדרגתי של המסופר למציאות התפקודית - התנסותית בבית הספר . על מנת להפיק למידה משמעותית , למידה המושתתת על עיבוד רפלקטיבי ( , ( Sch ö n , 1988 ) ( reflective transformation הלומד צריך לבחון את עצמו ואת דפוסי פעולתו לנוכח ניסיון הזולת המתואר בסיפור המקרה . בד בבד עליו לבחון גם את הנסיבות המיוחדות לו ולמצבו הייחודי בבית הספר שהוא פועל בו . למידה משמעותית מתוך סיפור מקרה מתבססת לא רק על חקירה , עיבוד ופירוש של התנסויות הזולת או של הניסיון הפרטי הייחודי , אלא גם על השאיפה להפיק תובנות כלליות מסיפור המקרה . תובנות אלו קיימות בגישות
|
|