מבוא

עמוד:8

מערכתי . לטענתו , המנועים הללו פועלים ישירות לשינוי התרבות הבית - ספרית ומקדמים ערכים , נורמות , שיטות עבודה ויחסים אשר תורמים לגיוס הכוחות ולהגברת המוטיבציה של המורים ליישם את השינויים המבוקשים . מנהלים פדגוגיים מתמקדים בטיפוח הצוות החינוכי בבית הספר ( מורים חדשים וותיקים כאחד ) ומשקיעים בהעצמת תחושת המסוגלות המקצועית של המורים , וזאת על מנת לבסס את יכולתם של אלה להתמודד עם שינויים ואתגרים מורכבים . על המנהלים לרדת לעומקם של דברים , כלומר לאסוף נתונים כדי להבין את פשרם של תהליכים פדגוגיים ושגרות בבית הספר . הם לומדים את התכניות הקיימות ומפתחים מערכי תמיכה יעילים המאפשרים לקדם יכולות של תלמידים . מנהלים כאלה משמשים כמנחים פדגוגיים ומעורבים בהחלטות הוראתיות - פדגוגיות של המורים . הם גם מטפחים קהילות למידה ועבודת צוות , כיוון שאלה מאפשרות לקדם תהליכים של שינוי מערכתי רחב . לפי גישתו של פולן , יישומים טכנולוגיים משרתים החלטות פדגוגיות שנועדו למלא צרכים . אחריותיות אינה יעד בפני עצמו בתהליכים פדגוגיים ; הצלחת תהליכים אלה תלויה במוטיבציה הפנימית של סגל ההוראה לקדם נושאים מרכזיים ( לפי נקודת ראותם המקצועית והפנים - מוסדית ) . מאפיינים דומים מודגשים בספר לומדים מפינלנד : תובנות ממערכת חינוכית מוצלחת ( סאלברג , . ( 2015 בהקדמה לספר זה הרגריבס ( 2015 ) כותב כי החינוך במערכות חינוכיות המקדמות הצלחה מתמקד בקידום מטרות ערכיות בעלות משמעות מערכתית פנימית . נוסף על כך מערכות אלו מתמקדות בקידום יכולתם של הלומדים – לא על מנת לממש מדיניות חיצונית מוכתבת , אלא כתהליך המכוון לצמיחה ולפיתוח עצמי ( שם , עמ ' . ( 15 הטמעת המאפיינים שהביאו להצלחתה של המערכת החינוכית בפינלנד , מצריכה סגנון ניהולי פדגוגי המושתת על חדשנות ועל אחריות קולקטיבית . במערכת חינוכית כזו המנהל והמורים שותפים למטרותיה של קהילת בית הספר , ליעדיה ולדרכי פעולתה בהקשר הלימודי ובהקשר החברתי - ערכי . ספרות המקרים בניהול ובהוראה רקע וחשיבות תיעוד ההקשר שמורים ומנהלים פועלים בו מאפשר ללמוד על אודות דרך עבודתם וסגנון הניהול שלהם . סיפורי מקרה הם אחת הדרכים לתאר צומתי התמודדות והכרעה בניהול בתי ספר ( Flessa , Gallagher - Mackay , & . ( Ciuffetelli Parker , 2010

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר