מבוא הגות יהודית במבחן אתגרי ההווה

עמוד:9

מבוא הגות יהודית במבחן אתגרי ההווה מאז ומתמיד הייתה הפילוסופיה הנוצרית ערנית וקשובה להישגים הפילוסופיים העדכניים . מכלול התמורות שעברו על הפילוסופיה מצאו בדרך כלל הד ישיר בהגות הדתית , משום שפילוסופים נוצרים מייצרים את הגותם מתוך הפנמת השיח הפילוסופי החוץ דתי . כחברים בקהילה פילוסופית הפועלת במסגרת שפת שיח אוניברסלית הם מבינים כי עליהם לבסס או להסביר את עמדתם הדתית לנוכח שפת שיח זו ובתוכה . יתר על כן , לעתים קרובות הפילוסופיה הנוצרית מייצרת אופני חשיבה הנתפסים כחלק מהחידוש הפילוסופי עצמו . קשה להפריז בתרומתם של הוגים כמו פאול טיליך , רודולף בולטמן או גבריאל מרסל לשיח הפילוסופי הכללי . לעומת זאת , הפילוסופיה היהודית מתנהלת בדרך כלל בקצב אטי , לא תמיד מעודכנת במחשבה הפילוסופית הקונטמפוררית ולעתים קרובות נכתבת לנוכח מסורת פילוסופית שעבר זמנה . רק לעתים נדירות הפילוסופיה היהודית מתלכדת עם הפילוסופיה בת הזמן . דוגמאות חריגות להוגים קונטמפורריים הן : הרמב״ם , הרמן כהן ופרנץ רוזנצווייג . נדירים עוד יותר ההוגים שהגותם פורצת דרכים חדשות במחשבה הפילוסופית עצמה . אבל הוגים אלה הם בבחינת היוצא מהכלל המעיד על הכלל . הפילוסופיה היהודית ברובה המכריע ארכאית . קביעות כלליות אלה אינן באות למעט מחשיבותה של הפילוסופיה היהודית . הפילוסופיה היהודית היא פנומן פנימי של התרבות היהודית עצמה ; היא אחד האופנים שבאמצעותם משוחחת התרבות והמסורת היהודית עם עצמה . לפיכך היא מתנהלת במקצבה הפנימי ולא בהכרח במקצב האוניברסלי הפילוסופי . בעייתה העמוקה של הפילוסופיה היהודית אחרת : אם היא תופעה פנימית יהודית , היא הייתה אמורה לשקף , לנתח ולהציג רפלקסיה ביקורתית מודעת של יהודים על יהדותם . יתר על כן , היא הייתה אמורה להתלכד עם האופנים האחרים שבאמצעותם ביטאו יהודים 1 ראו עוד , שביד , 1970 עמ׳ ; 36 – 12 שוורץ תשס״ה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר