מבוא רעיוני

עמוד:13

מהי האמונה ? פאול טיליך מקדים לספרו " דינמיקות של אמונה " ( 1957 ) הערה זו : קשה למצוא מילה בשפה הדתית , הן זו שבפי התאולוגים והן זו שבפי כלל המאמינים , שנתונה ליותר אי – הבנות , עיוותים והגדרות מפוקפקות מהמילה " אמונה " ( . ( faith זו שייכת לאותם מונחים הזקוקים לרפואה בטרם ניתן יהיה להשתמש בהם כדי לרפא את האדם . כיום המונח " אמונה " פרודוקטיבי יותר לעניין מחלה מאשר לעניין הבריאות . הוא מבלבל , מטעה ומייצר לחלופין סקפטיות ופנטיות , התנגדות לאינטלקטואליות וכניעה לרגש , דחיית הדת המקורית ושעבוד לתחליפים . בבואו לתאר את הדינמיקות של האמונה מבקש טיליך לסלק את שכבות המשמעות שהועמסו על מושג זה עם השנים . טיליך מזהה את האמונה ככלי שניתן להשתמש בו לריפוי והתחזקות , וטוען כי השימוש הנוכחי במילה זו מזוהם ונגוע במידה כזו , 1 טיליך , 1957 עמ ' . ix מבוא רעיוני בספר זה אבקש לברר , מהי משמעותו של מושג האמונה בתורתו של ר " נ מברסלב . בירור מושג האמונה כשלעצמו הוא משימה פילוסופית ותאולוגית מורכבת , התובעת תיחומים והבחנות בין המאמין לבין האמונה , בין אקט האמונה לבין תוכן האמונה ועוד . עבודת בירור והפרדה זו מחויבת בעקבות השימוש התכוף והשגור במושג זה במשך אלפי שנות דתיות , שהעמיסו על המושג שכבות של משמעות והקשרים המקשות על זיהויו ועל הבנתו . ר " נ התייחד בין ההוגים היהודים לאורך ההיסטוריה בעיסוקו האינטנסיבי בנושא האמונה : בביאור המושג , בקישורו למושגים אחרים ובהעמדתו במרכז משנתו . המחקר הרב שנערך בהגותו של ר " נ הניב תובנות חשובות לגבי מושג האמונה במשנתו , והן תשמשנה כנקודת המוצא של החקירה הנוכחית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר