משפחה

עמוד:6

נעורים אביו של יעבץ דאג שבנו ילמד תנ״ך ולשון עברית ואף שכר לו מורים שילמדוהו שפות אירופיות : צרפתית , פולנית וגרמנית . בלימודים התורניים נמשך יעבץ דווקא למקרא ולספרות האגדה והסתייג משיטת הלימוד בפלפול של התלמוד . בסיפורו הראשון , ׳בדרך בצאתי׳ , כתב על ההשפעה שהשפיעו עליו בילדותו האגדות התלמודיות על ארץ ישראל , והשווה אותה להשפעת הפלפול התלמודי : ׳מה רב כחך , הגדה נחה ונעימה . המו קרבי בזכרי את דברי השמועה הזאת , הרבה יותר תנחילי לאדם בילדותו אהבה לדתו ולעמו מאשר ינחילוהו אלפי סברות ופלפולים בהיותו לאיש׳ . יעבץ גם למד את ספרי הפילוסופים היהודים בימי הביניים ואת כתבי מנשה בן ישראל ורנ״ק . מחוץ למסגרת לימודיו הסדירים הרבה לקרוא ספרי גאוגרפיה והיסטוריה , ובייחוד התרשם מהספר ׳מלחמות היהודים׳ של יוספוס פלביוס , בתרגומו לעברית של קלמן שולמן , משנת . 1862 בהספד 3 ילין , זכרונות , עמ׳ . 84 – 83 4 בסיפורו הראשון , ׳בדרך בצאתי׳ , תיאר יעבץ את אחד השליחים מארץ ישראל : ׳איש עוטה בגדי בני קדם וראשו חבוש במצנפת שני ותכלת – איש ירושלים הוא המתארח בבית אבי זה ירח ימים ] ... [ ויספר לי שמועות שונות ... ׳ ) יעבץ , בדרך בצאתי , עמ׳ . ) 693 5 יעבץ , חרבות לאתים , עמ׳ . 76 6 יעבץ , בדרך בצאתי , עמ׳ . 693 בית גידולו של יעבץ נתן את אותותיו בבחירותיו העתידיות . משפחתו הייתה קשורה לארץ ישראל ברעיון ובמעש . סבו יהודה יעבץ עלה לארץ ישראל בזקנותו והתיישב בירושלים . את הבית שבו התגורר רכש בנו זוסמאן , אביו של יעבץ , שאף סיפק את כל מחסורו של הסב , ובכך חסך ממנו את התלות במוסד החלוקה . זוסמאן אף תמך בכספו במפעלים שונים לרווחת היהודים בירושלים והיה גבאי של ארץ ישראל לאיסוף כספים בעבור כולל ורשה . הוא נהג לארח בביתו שליחים מארץ ישראל , ובביקוריהם נחשף יעבץ הקטן , מכלי ראשון , לסיפורים על ארץ ישראל ויהודיה . לימים , בשנת , 1893 כתב יעבץ ברומן בעל הסממנים האוטוביוגרפיים ׳חרבות לאתים׳ כי אהבת ארץ ישראל שלו נאצלה עליו מאביו ׳אשר ציון וירושלים היו כחותם על לבבו , כל עוד אשר נשמת חיים באפו . אך הוא הביע את אהבתו בנדבת לבו ליושבים לפני ה׳ בירושלים , בפזרו כסף רב לקנות מלאכת חרשי עץ וחרשי אבן יושבי עיר הקודש ובקנותו זה כארבעים שנה בתים בעיר הקודש׳ .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר