הקדמה

עמוד:10

הסקרנות עמדה גם שאלה קלינית בדבר האפשרות להבין הפרעה זו ולטפל באנשים המתמודדים עמה באמצעות כלים פסיכולוגיים . תחילה פניתי אל טקסטים פסיכואנליטיים בניסיון למצוא תיאור של חוויה , מהות , גרעין פנימי של השיגעון . אך הטקסטים התאורטיים נשארו מרוחקים ולא הצליחו לגעת במהות החמקמקה שחיפשתי אחריה . המפגש הראשון שהשאיר בי רושם אחר היה קריאת פרשנותו של פרויד לספר זיכרונותיו של דניאל פאול שרבר . מפרשנותו של פרויד המשכתי אל קריאה בספרו של שרבר עצמו , והרגשתי שמצאתי שם אוצר בלום . תיאורים סבוכים של מחשבות ורגשות , מבנים דמיוניים פורחים באוויר , הזיות דתיות ורגעי שפיות צלולים כבדולח . ספר זה שלח אותי לחפש אחר נרטיבים אישיים נוספים , בניסיון להתחקות אחר החוויה הפסיכוטית ומשמעותה עבור האדם החווה אותה . להפתעתי הוביל אותי החיפוש אל נרטיבים אישיים רבים , רובם לא מוכרים , שהתפרסמו לאורך השנים . הכרתי דרך הספרים מחברים ומחברות שמאחורי כתיבתם נמצא הרצון הבסיסי להישמע , ולעתים אף להשפיע על אחרים ועל המציאות שסביבם . נדמה היה שרצון בסיסי זה עומד בניגוד לתחושת הזרות שחש אדם המצוי במצב פסיכוטי ביחס לעצמו וביחס לאחרים . אותו אדם עשוי לחוש רגשות עזים של אהבה , שנאה , פחד ובדידות , כלומר רגשות אנושיים , אך רגשות אלו אינם זוכים להכרה או להכלה ונותרים ללא פשר , ללא יכולת לגעת במציאות . הם הופכים זרים ונותרים כקריאה באפלה , ללא מענה . אל מול תחושות אלו , מעשה הכתיבה - המבקש להשמיע את סיפורו של העצמי בזמן השיגעון - משמש דרך לחציית מחסום הזרות . הנפש מספרת לעצמה , וחוזרת ומספרת , על זמנים שבהם היא הייתה זרה לעצמה ולעולם . הקריאה בנרטיבים אלו הייתה עבורי הזמנה לדיאלוג , וניסיון לחצות את מחסום הזרות . הייתה זו הזמנה להתמסר להקשבה לפסיכוזה ולאופנים השונים בהן היא מסופרת . אך חוויית הקריאה בנרטיבים אלו עשויה להיות מתעתעת . המילים מבקשות לחשוף עולמות נפשיים , ועם זה , פעם אחר פעם הרגשתי שהחוויה המתוארת נשארת מחוץ להישג ידן של המילים הסדורות . ואכן , מחברי הנרטיבים כותבים לא פעם על אזלת ידה של השפה הסדורה כאשר הם מבקשים לתאר חוויות של פירוק , תהום , היעדר וריק . התלבטותם חידדה את הקושי : כיצד לתאר במילים את התפרקותן של המילים עצמן ? כיצד יכול המחבר לכתוב את מות עצמיותו ? איך להוביל את הקורא מעולמו המוכר אל עולם שנראה כחלום שלא ניתן להתעורר ממנו , או כמחזה שאי אפשר להפסיקו ? החיבורים שהצליחו

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר