מבוא

עמוד:4

המשורר אובידיוס לאחר שאוגוסטוס הגלהו לחוף הים השחור ) ומתרפס בחנופה מופלגת הן בפני פוליביוס הן בפני קלאודיוס בתקווה שהללו יבטלו את רוע הגזרה . תלונותיו והתרפסותו עומדות בסתירה מוחלטת להטפותיו לדרך ההתנהגות האמיצה היאה לחכם הסטואי . לסוגה השנייה משתייכות עשר טרגדיות ( את התשיעית , ' הרקולס על הר אויטה ' ואת העשירית , ׳אוקטאוויה׳ , ייחסו לו בטעות ) , שנושאיהן וגיבוריהן הם אמנם מוקד הטרגדיות של אוריפידס , סופוקלס ואייסכילוס , אך מצד משקליהן , אמצעיהן הדרמטיים ונוסח המיתוס ניכרת בהן יותר השפעת המשוררים הרומיים האוגוסטאיים אובידיוס , ואריוס רופוס וורגיליוס . לסוגה השלישית משתייכות אפיגרמות קינה מימי גלותו , שחוץ משלוש , מוטלת האותנטיות שלהן בספק רב . לסוגה הרביעית משתייכת הסטירה המניפאית ׳הדלעתו של קלאודיוס האלוהי׳ ( , ( Divi Claudii Apocolocyntosis נושא דיוננו ותרגומנו . הבולט בסימני ההיכר הצורניים של הסוגה הוא שיבוצם של קטעי שירה , בדרך כלל מפרי עטו של המחבר , בתוך טקסט פרוזה . זוהי הסטירה המניפאית הרומית הפוליטית היחידה מתקופת הקיסרות ששרדה כמעט בשלמותה . גם סטירה זו , כמו איגרת התנחומים לפוליביוס וכמו האפיגרמות , אינה מתיישבת עם הטפותיו של סנקא ברוח הסטואה : ביצירה הוא לועג , בין השאר , למומיו הפיזיים של קלאודיוס , כלומר לגמגומו , לפיסחותו , לפרובינציאליות של מקום הולדתו ( בגאליה ) ולהענקתו זכויות אזרח לרבים מתושבי הקולוניות הרומיות באירופה , לעג שאינו מתיישב לא עם הסובלנות ההומניטרית של הסטואיקנים כלפי מומים פיזיים ולא עם דגילתם בקוסמופוליטיות . רבגוניות אישיותו וכישרונותיו של סנקא באה אפוא לידי ביטוי ברבגוניות של יצירותיו וסוגותיהן . את הסטירה ׳הדלעתו של קלאודיוס האלוהי׳ יש לבחון בהקשר ההיסטורי של חיבורה . סנקא חיבר אותה זמן קצר אחרי 13 באוקטובר שנת , 54 כלומר 7 להלן שמות עשר הטרגדיות : ׳שיגעונו של הרקולס׳ ( , ( Hercules Furens ׳נשות טרויה׳ ( , ( Troades ׳נשים פניקיות׳ ( , ( Phoenissae ׳מדאה׳ ( , ( Medea ׳פיידרה׳ ( , Phaedra ( ׳אדיפוס׳ ( , ( Oedipus ׳אגאממנון׳ ( , ( Agamemnon ׳תיאסטס׳ ( , ( Thyestes ׳הרקולס על הר אויטה׳ ( , ( Hercules Oetaeus אוקטאוויה ( Octavia ) 8 סוגת הסטירה קרויה על שמו של מניפוס ( . ( Menippus למשמעות המילה ׳הדלעה׳ ( מן המילה ׳דלעת׳ ) ראו להלן עמ׳ . 17 – 15 לדיון במקור הסוגה ובשאר מאפייניה ראו להלן עמ׳ . 26 – 24

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר