פתיחה

עמוד:14

יונתן רטוש הצעיר ואלתרמן עצמו , בעיקר בחלק משירי כוכבים בחוץ — לעומת בחירה בדרך הרפרנטית , המרככת את אמצעי המבע המודרניסטיים לשם קירוב השיר במידת האפשר אל העולם החברתי , התרבותי והאידיאולוגי שאליו הוא פונה . זו היתה הבחירה שקבעה את התפתחותה של שירת אלתרמן עצמו אחרי כוכבים בחוץ ושמחת עניים , ובמידה זאת או אחרת של מרבית המשוררים המודרניסטיים מן האסכולה של שלונסקי אלתרמן . שירת טסלר , בעיקר זו שנכתבה בימי מחברות לספרות , מגיהה על פרשת דרכים חשובה זו אור המבהיר סוגיות אסתטיות והיסטוריות בהתפתחותה של התרבות העברית בין שתי מלחמות העולם . משום כך , כל הרוצה להבין לעומקה את הדיאלקטיקה שטלטלה את המודרניזם העברי של שלונסקי , אלתרמן , לאה גולדברג , יונתן רטוש , אבות ישורון וחבריהם , לא יוכל לפסוח על מיטבה . הטעם האסתטי , שאולי הוא חשוב אף יותר מקודמו : הצורך בהפניית הדעת אל סגולותיה המיוחדות במינן ואל הברק הסגנוני של שירת טסלר כפי שהם משתקפים בחצי תריסר האודות , שכתב המשורר בהיותו בשיא קצר של יצירתיות מפתיעה ) כאמור , בשנים , ( 1942 - 1938 שירים כ " האדמה — רועתי " ) בנוסח ראשון " האדמה — רועת חיי " ) , " הקיץ גבור לא – מובן " , " מה חרש מתדפקה האפלולית בנחושת " , " בודדות המלים בנדודים " ) בנוסח ראשון נכללו שני אלה האחרונים במחזור " בבת היין " ) , " שיר לכפה ולגבעול " ו " שקיעה " . מיטב השירים האלה נכתבו במסגרת הז 'אנר של האודה ה " גבוהה " , הגדושה סטאנצות מורכבות , משוכללות ניסוח , רבות פאר מטאפורי , שופעות מלודיות מתונה של משקל קבוע ונכבד , המבטא את יציבותה הרוחנית של העמדה שממנה מבקש השיר להבהיר את סגולותיו התרבותיות והמוסריות של ערך זה או אחר שאותו הוא חוגג . אפשר לומר שבשירה העברית החדשה הגיעה האודה מן הסוג הזה לשיא גיבושה המודרניסטי בחלק משירי אלתרמן ) רבים משירי כוכבים בחוץ , ובעיקר שמונה האודות הגדולות המהוות את עיקרו של " שיר עשרה אחים " ) , ובמניין השירים המונומנטליים שחיבר טסלר .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר