הקדמה

עמוד:10

על פי רוב ובמידת האפשר יבליט חיבור זה הן את האיכויות המייחדות את השירה ( ומבדילות אותה מן הפרוזה ) , הן את האיכויות המייחדות את הצילום מן הייצוג הוויזואלי בכלל . לדעת כותבי המאמר שהזכרנו לעיל , שתי תכונות הן שהביאו לידי יצירת תחום חקר נפרד העוסק בתצלומים ובשימושם בספרות ( בנפרד מחקר אימז ' ים בכלל ) : הייצור המכני של התצלום , והנחת האינדקסליות שלו , כלומר ההנחה שתצלומים הם אימז ' ים שנוצרו מכיוון שמושאיהם השפיעו עליהם במישרין : אור שהוטל מן האובייקט אל המצלמה השפיע על המשטח הרגיש ויצר אימז ' , התצלום הוא עקבה של מה שאכן נכח לפני המצלמה . אפשר לתאר זאת באופן קצת אחר : הייחודי לצילום הוא השילוב המיוחד בין אינדקסליות לאיקוניות , והאיכות האיקונית של התצלום היא תוצאה ישירה של האינדקסליות שלו , כלומר שמה שמופיע בתצלום בדרך כלל אכן נראה כמו מה שהיה לפני העדשה בשעת הצילום . לפנינו , כאמור , תחום חקר הטרוגני שעצם ייחודו אינו מוסכם ; עם זאת , בחיבור זה אכן אדרש בעיקר לאינדקסליות והאיקוניות של הצילום , שכן עניין זה קשור קשר ברור לשאלת הזיכרון . החיבור מציע אפוא הרהורים על הקשרים האפשריים בין השירה לצילום : מהם כלליים יותר , כלומר מאפיינים את יחסי המילולי והוויזואלי בכלל , ומהם ממוקדים יותר וקשורים לתכונות הייחודיות לאימז ' הצילומי ולתכונות המבדילות את השירה מן הפרוזה . אחת המסקנות המעניינות לאחר קריאת מאמרי סקירה נוסח זה שהזכרנו לעיל היא שעל פי רוב הדיון ביחסים בין ספרות לצילום מתמקד בפרוזה . אני מקווה שמן הבחינה הזאת יהיה בחיבור שיוחד כולו לשירה וצילום עניין מיוחד . החיבור נע מדיון הספרות העברית לנוכח האמנות הפלסטית , חיפה : הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה , ותל אביב : זמורה - ביתן , תשנ " ט . Poetics Today , p . 12 3 ( לעיל , הערה . ( 1 4 ראו Stephen Bull , Photography , London and New York : Routledge , 2010 , p . 15

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר