תקציר

עמוד:9

תקציר בחברה החרדית רכישת השכלה אקדמית היא מעשה שמבחינה ערכית טרם ניתנה לו הסכמה פומבית גורפת ומבחינה מעשית הוא רצוף קשיים . אחד הנושאים המרכזיים שהחברה החרדית מתלבטת בהם בהקשר זה הוא היחס הראוי לרכישת השכלה אקדמית כללית , משום שהשכלה אקדמית — שהיא אחד המאפיינים של החברה ה " חיצונית " — משמשת גם מקור יצירה והפצה של ערכי המודרניות ונתונה במתח עם ערך השימור העצמי של הקהילה החרדית . אף שרכישת השכלה גבוהה בידי חרדים , ובעיקר בידי נשים חרדיות , נהנית היום מלגיטימיות כלשהי בקהילה , רבים מן הרבנים וחלק גדול מן הציבור החרדי עדיין מחרימים אותה . מן ההיבט של המדינה ורשויותיה התהליך מורכב מפני שבתכנון מדיניות לטווח ארוך , השתתפותה של החברה החרדית במשק הישראלי ממש גורלית ואף נדרשת בשביל מהלך כזה היערכות מיוחדת ההולמת את עולם הערכים החרדי . התאמה זו נדרשת בכמה וכמה מעגלים חברתיים – כלכליים : בצבא , במסגרות ההכשרה האקדמית ובמקומות העבודה השונים . כמובן , מצד ההכשרה האקדמית יש גם צורך לגשר בין פערי השכלה לבין הדרישות בשוק העבודה . איננו מתיימרות לדון כאן במכלול תהליך האקדמיזציה של החברה החרדית הישראלית . במקום זה אנו מתמקדות בבחינת ההבדלים בין ההשתלבות של אקדמאים חרדים במקומות עבודה שמחוץ למובלעת החרדית לבין המשתלבים בתוך המובלעת , במטרה לעמוד על משמעות ההבדל . להלן נדון במשמעויות הרחבות של התהליך ונתעכב על השאלה אם רכישת השכלה אקדמית והשתלבות במקום עבודה חוץ – קהילתי מובילות בהכרח למודל שמרני חדש . גורם נוסף שהיה חשוב לנו לבחון הוא שיעור המועסקים החרדים ביחס למסלולי ההכשרה שהם עברו , כבסיס להערכת התועלת של תכניות ההכשרה האקדמיות והמקצועיות הפועלות במשק זה שני עשורים . הממצאים והמלצות המדיניות הם תוצר של התבוננות פרטנית בקבוצת המחקר ומבוססים על קולם של המשתתפים בקבוצות המיקוד השונות , ובקצרה : שילוב של ממצאי מחקר כמותי עם ממצאי מחקר איכותני .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר