הדיבור השירי ושתיקת האמנות 1996

עמוד:14

אמנות , ראשיתה במה שנעדר מן היצירה וסופה הריסתה . מה שבולט בעיני הצופה ומוליד שרשרת אסוציאציות אינו תמונות הקרב עצמן , אלא מה שנעדר מהן . הצופה מפליג בדמיונות על מה שנעדר , עד שהנעדר מחליף לחלוטין את מקום הממשות שבציור . משוררים , נדמה לי , מגיבים לעתים קרובות על ציורים באופן כזה . הדבר ראוי לציון , משום שבדרך כלל מתוארים משוררים הכותבים שירים אקפרסטיים ( שירים על יצירות אמנות ) כאילו הם יוצאים ממה שקיים בציור , ומנסים להעביר את הצורות החזותיות לתחום המילה . ההנחה שהעברה כזאת אפשרית מבוססת על הניסיונות שנעשו - ולא עלו יפה - להעמיד מקבילות או אנלוגיות בין שתי " האמנויות האחיות " - השירה והאמנות החזותית - אם על יסוד התוכן ואם על יסוד הצורה . אשר לתוכן , דומה שהמקבילות שופכות אור כלשהו על אותה ישות מעורפלת , הקרויה " רוח הזמן " , אבל אינן שופכות אור על שתי האמנויות עצמן ; ואשר לצורה , המושגים המשמשים כפשוטם באגף הציורי של המשוואה ציור = שירה אינם יכולים לשמש באגף השירי אלא במובן מטפורי , ועל כן תועלתם מועטה ( ליניארי מול ציורי , קומפוזיציה פתוחה מול סגורה וכיו " ב ) . במקום זאת אני מציע לבחון את היחס בין שירים וציורים במושגים של היעדר והדחה . משוררים אקפרסטיים , אני טוען , אינם עושים , או עושים לעתים רחוקות מאוד , מה שכמה מבקרים אומרים שהם עושים , דהיינו " מתכחשים לעצמם ולתחום המחשבה והרגש שלהם עצמם , ונפתחים כל ‑ כולם ליצירתו של האחר " ; אדרבה , הם מנצלים במידה רבה את הפרצות שבמדיום החזותי כדי להפגין את כוחו של המדיום שלהם . טענה זו של קאלווינו , אין בה בהכרח חידוש . ניסוחיו המהממים ורבי ‑ הדמיון נוטים להשכיח , שאמירה פשוטה מובלעת בהם . תגובתו על אוצ ' לו דומה ביסודו של דבר לתגובתו של בלזק , למשל , על תמונת נוף חורפי שראה פעם . וכך מתאר בודליר את האפיזודה הזאת : " מספרים שבלזק [ , [ ... כשמצא עצמו יום אחד עומד מול ציור נאה , ציור של חורף , עגמומי ועוטה כפור , זרוע בקתות ואיכרים כחושים , קרא , לאחר שהתבונן בצריף , שעמוד דקיק של עשן עלה ממנו : ' כמה זה יפה ! אבל מה הם עושים שם בתוך הבקתה הזאת ? על מה הם חושבים ? מה דאגותיהם ? האם עלה היבול יפה ? היש להם חובות לשלם ? '" . Gisbert Kranz , Das Bildgedicht in Europa , Paderborn 1973 , p . 60 . 1 . Charles Baudelaire , Oeuvres compl è tes , vol . 2 , Paris 1976 , p . 579 . 2

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר