מבוא

עמוד:9

מבוא [ א ] תורת החסידות זכתה למחקר נרחב בעשורים האחרונים , ופניה השתנו כמעט לבלי הכר מאז ראשוני המחקרים שנכתבו עליה והפולמוסים של מרטין בובר וגרשם שלום על אודותיה . הדורות הראשונים של החסידויות השונות אכן נחקרו לעומקם , אבל גורלה של חסידות חב " ד היה שונה במובנים רבים . גרשם שלום עצמו בחר שלא להעמיק בכתובים בתורתה של חב " ד . כבר ציין דוד אסף כי חוקרי החסידות ששו לעסוק בצמיחת התנועה ובהתגבשות השושלות ; לעומת זאת המשכן והתפתחותן של השושלות במאה ה 19 לא שבו במיוחד את לב החוקרים . תופעה דומה התרחשה במישור הרעיוני בכלל , ובחקר מחשבת חסידות חב " ד בפרט . ההגות החב " דית הפורייה התפתחה בתחומים אחדים : ( א ) תורת האלוהות . להגות חב " ד שורת הנחות אונטולוגיות על מבנה העולם האלוהי ועל תפקודו . ( ב ) תורת הנפש . להגות חב " ד תפיסה מיוחדת על ההשתקפות של תורת האלוהות בפסיכולוגיה . ( ג ) הפעילות הדתית . להגות חב " ד פרשנות תאורגית ומגית לעבודת האלוהים המבוססת על תורות האלוהות והנפש . ( ד ) ההיבטים החברתיים והפוליטיים . להגות חב " ד השלכות מובהקות על המרקם החברתי של חסידיה ועל מעורבותם הפוליטית . ניצני ההגות החב " דית החלו להופיע בבית מדרשו של המגיד ר ' דב בער ממזריץ ' . רבקה ש " ץ , יוסף וייס ושורת חוקרים מן הדור השני והשלישי של חקר הקבלה עמדו על ממדי 1 ראה למשל L . Jacobs , ‘ Aspects of Scholem ' s Study of Hasidism ’ , in H . Bloom ) ed . ( , Gershom Scholem , New York , New Haven & Philadelphia 1987 , pp . 185 - 186 2 ד ' אסף , ' חסידות פולין במאה הי " ט : מצב המחקר וסקירה ביבליוגרפית ' , בתוך ר ' אליאור , י ' ברטל וח' שמרוק ( עורכים ) , צדיקים ואנשי מעשה , ירושלים תשנ " ד , עמ ' ; 357 הנ " ל , דרך המלכות : ר ' ישראל מרוז ' ין ומקומו בתולדות החסידות , ירושלים תשנ " ז , עמ ' . 35 - 21

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר