בפתח הספר

עמוד:11

בפתח הספר תחילתה של מהדורה זו בעבודת הדוקטור שלי . בזכותה התוודעתי לספרון קטן מידות שלא הכרתי לפני כן בשם : חיבור המעשיות המדרשות וההגדות מהדורת ונציה שנ " ט ( . ( 1599 היה זה ספר פשוט במראהו החיצוני , לא מאויר , עמוד השער שלו לא מקושט באופן מיוחד , ולמעשה במבט ראשון לא היה בו כל ייחוד . ספרון זה , אשר ניתן לקרוא בנוסח סרוק שלו הן באתר " היברו - בוקס " של ספריית חב " ד שבניו - יורק והן באתר הספרייה הלאומית שבירושלים , הפך לימים להיות חוליה ראשונה במחקר שספר זה מתבסס עליו . אותו ספרון המכונה בדפוס ראשון בשם חיבור המעשיות והמדרשות וההגדות מכיל בחלקו השני חיבור עתיק חשוב ומפורסם , הידוע בשם מדרש עשרת הדברות , שמהווה עבור חוקרי הסיפור העברי בימי הביניים מקור עשיר ביותר לגרסאות סיפור סביב נושאים כגון : שמירת שבת , כיבוד הורים , גניבה , ניאוף ועוד . ואף אני נזקקתי אל סיפוריו . אולם מאחר שנוסח זה של מדרש עשרת הדברות בתוך חיבור המעשיות והמדרשות וההגדות הוא מאוחר יחסית , שכן הוא נדפס רק בסוף המאה השש - עשרה , העדיפו מרבית החוקרים באופן טבעי למקד את תשומת הלב שלהם בנוסחים המוקדמים של הסיפורים הללו הנתונים בכתבי יד בספריות שונות בעולם וכך עשיתי אף אני , במחקרים שכתבתי לאחר סיום עבודת הדוקטור בין היתר במסגרת מפעל האנציקלופדיה של הסיפור היהודי של אוניברסיטת בר - אילן . אמנם דאגתי ליידע את הקורא שמצויות גרסאות לסיפורים שחקרתי בתוך הספר המודפס חיבור המעשיות והמדרשות וההגדות , אך תשומת הלב המחקרית שלי הוקדשה בדרך כלל לגרסאות מוקדמות יותר של הסיפורים הללו . לפני כחמש שנים התחלתי בכתיבת מאמר שבו התכוונתי לנתח את ההבדלים בין הרכבו של מדרש עשרת הדברות בנוסח ונציה שנ "ט ) 1599 ) לבין הרכב המדרש בנוסח לובלין של " ב ( , ( 1572 מאמר אשר בא לידי סיום כתיבה מוצלח ועומד לראות אור בקרוב . המטרה הראשונית שלי במחקר אשר היה מצוי בתשתיתו של אותו מאמר היתה בניית מסד לחקר גרסאות סיפור עבריות במאה השש - עשרה והשבע - עשרה , שוב , מתוך מיקוד במדרש עשרת הדברות ובגרסאות הסיפור שהוא מכיל .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר