על אודות המקורות הבתר-מקראיים הנזכרים בספר

עמוד:262

התרגום הארמי : ראו תרגום איכה . התרגום הלטיני : המכונה וולגטה ( = התרגום העממי ) , פרי עטו של אב הכנסייה הירונימוס ( ראו לעיל ) , שנכתב בבית לחם סביב שנת 400 לספירה . צמוד למקור העברי , הדומה לנוסח המסורה , ונראה שמחברו הכיר כמה ממדרשי חז " ל והסתמך על מורים יהודים שסייעוהו . נעשה לנוסח הרשמי של הכנסייה הקתולית . התרגום הסורי : המכונה פשיטתא ( = התרגום הפשוט ) , הכתוב סורית , שהיא מניבי הארמית , נעשה בידי יהודים או נוצרים במאות הראשונות לספירה . ויקרא רבה : מדרש אגדה על ספר ויקרא שנערך בארץ ישראל במחצית המאה החמישית לספירה , ככל הנראה בגליל . לשונו עברית וארמית בלולות ביוונית ולטינית . ראה אור בידי מ' מרגליות , ירושלים תשי " ג . יוסף בן מתתיהו : או בשמו הרומי פלביוס יוספוס , היסטוריון יליד ארץ ישראל ( סביב שנת 37 לספירה ) ששירת כמפקד הגליל במרד נגד רומי ובאחרית ימיו ישב ברומא וכתב בה ביוונית את ספריו , וביניהם " מלחמות היהודים ברומאים " ( מהדורת ל ' אולמן , ירושלים תש " ע ) , ו " קדמוניות היהודים " , שהוא סיפור תולדות העולם ועם ישראל מן הבריאה ועד לימיו ( מהדורת א ' שליט , ירושלים תש " ד - תשכ " ג ) . ( ר ' ) יוסף כספי : פרשן מקרא , פילוסוף ובלשן , שחי בספרד ובפרובאנס בשנים . 1340 - 1279 פרשנותו נוטה אל פשט המקרא . ( ר ' ) יוסף קרא : פרשן מקרא שהתפרסם גם בפירושיו לפיוטים ובפולמוס שניהל כנגד הנצרות . חי בצפון צרפת במפנה המאות הי " א - י " ב . פרשנותו נוטה אל פשט המקרא . ילקוט שמעוני : אוסף מדרשים גדול , שחלקם מוכרים לנו רק מחיבור זה , שנערך ככל הנראה בידי ר ' שמעון הדרשן בפרנקפורט , במאה הי " ג . ראה אור במוסד הרב קוק בירושלים , תשל " ג - תשנ " ט . ( ר ' ) ישעיה מטראני : פרשן לתלמוד ולספרי מקרא אחדים מן הנביאים והכתובים , שחי בדרום איטליה במאה הי " ג . סגנונו קצר ובהיר ונוטה לפשט המקרא . לקח טוב : קובץ מדרשים ופירושים על חמשת חומשי תורה ומגילות , מעשה ידי ר ' טוביה בן אליעזר , איש יוון במאה הי " א . החיבור הוא שלב מעבר בין ספרות המדרש לפרשנות ימי הביניים . ראה אור בידי ש ' בובר , לבוב תרל " ח . מגילות איכה מקומראן : ראו עמוד . 43 מדרש אגדה : מדרש על התורה כולה שפרסם מכתב יד יחיד ש' בובר ( וינה תרנ " ד ) . זמנו מן המאות הי " ג - י " ד . מדרש פנים אחרים : מדרש אגדה על מגילת אסתר שפורסם בידי ש ' בובר ( וילנא תרנ " ז ) בשני נוסחים . נראה שנתחבר במאה התשיעית . מדרש תדשא : חיבור מדרשי קצר ( הקרוי על שם המילה הפותחת אותו ) הכולל דרשות אגדיות על פסוקי מקרא שונים . נראה שנתחבר במאה התשיעית - עשירית . פורסם בידי א' עפשטיין ( וינה . ( 1887 מדרש תהילים : קרוי גם בשם " שוחר טוב " , על שם המילים הפותחות אותו . חלקו הראשון של מדרש אגדה זה עוסק במזמורים א - קיח ( מאה שמינית ?) וחלקו השני מאוחר יותר . פורסם בידי ש ' בובר , וילנא תרנ " א . מכילתא דר ' ישמעאל : מדרש קדום על ספר שמות שנערך בארץ ישראל במאה השלישית לספירה . לשונו עברית והוא עוסק בנושאי הלכה ואגדה גם יחד . ראה אור בידי ח " ש הורוויץ וא "י רבין , מהדורה שנייה , ירושלים תש " כ . מכילתא דר ' שמעון בר יוחאי : מדרש המקביל בזמנו ובאופיו למכילתא דר ' ישמעאל , אלא שמקורו בבית מדרשו של ר ' עקיבא . ראה אור בידי י " נ אפשטיין וע " צ מלמד , ירושלים תשט " ו . מסכת דרך ארץ : אוסף של אמרות חכמה והתנהגות ראויה שנוצר ככל הנראה בראשית המאה השישית ובא להשלים את המשנה בנושאים שלא טופלו בה במלואם . פורסם בידי מ ' היגער , ניו יורק תרצ " ה . מסכת סופרים : אוסף מאמרים שנוצר ככל הנראה במאה השביעית ושעניינו בכתיבת ספרי תורה ובנושאים שונים מתחום

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר