פירוש

עמוד:256

פרק ה פסוק כב כי אם מאס מאַסתנוּ קצפתעלינוּ עד מאד : הפסוק הקודם השרה אווירה של תקוה לחידוש היחסים ההרמוניים בין ה ' ועמו , והנה פסוקנו , החותם את הקינה ואת הספר כולו , מחזירנו - ולו לכאורה - אל ההווה המר , אל תהומות הייאוש . זו הסיבה שמסורת קריאת המגילה בציבור מורה לשוב ולקרוא את פסוק כא אחרי קריאת פסוק כב , כדי לסיים בטוב . ראוי עם זאת להעיר שיש בין חוקרי המקרא מי שהציע להפוך את סדר הפסוקים ולהקדים את פסוק כב ל - כא . היפוך הסדר יצרף יחדיו את ההתרסה שבפסוק כ , " למה לנצח תשכחנו תעזבנו לאורך ימים " , עם אווירת הנכאים של פסוקנו : " כי אם מאוס מאסתנו " . רבים מן הפרשנים מבינים את המילים " כי אם " כפתיחתו של משפט תנאי , כפי שהוא למשל בדברי יהושע : " כי אם שוב תשובו ודבקתם ביתר הגויים האלה ... ידוע תדעו כי לא יוסיף ה ' אלוהיכם להוריש את הגויים האלה מלפניכם " ( כג , יב - יג ) . כך ביאר גם ר ' אברהם אבן עזרא : " כי הנה אם מאסתנו בעוונותינו , כבר קצפת עלינו יותר מדי " , וכן אומר ר ' יוסף כספי , המבקש להדגיש כי פסוקנו הוא המשך לביטוי התקוה והנחמה : " כי אם מאסתנו , הנה רב שבענו בוז וקצף מאתך , וכבר נפרענו מן החוב , ודי לנו בזה . והנה , לפי זה הסיום נחמה , ואין צריך למנהגנו לחזור [ על הפסוק ] ' השיבנו אליך ונשובה '" . אין כורח להבין את המילים " כי אם " כמילות תנאי , וניתן לפרשן כמילות חיזוק , במשמעות של " אף " , " אכן " , וראו לדוגמא : " ועתה אל ישם אדוני המלך אל לבו דבר לאמור כל בני המלך מתו כי אם אמנון לבדו מת " ( שמואל - ב יג , לג ) . לפי פירוש זה פסוקנו מנמק מדוע ראוי שה ' ישים קץ לכעסו , שהרי כבר מלאה סאת הייסורים . ה ' מאס בעמו , דחה אותם מלפניו . ראו לדוגמא : " המאוס מאסת את יהודה אם בציון געלה נפשך " ( ירמיה יד , יט ) , וכן : " הלוא ראית מה העם הזה דיברו לאמור שתי המשפחות אשר בחר ה ' בהם וימאסם " ( שם לג , כד ) . דחיית העם באה לידי ביטוי בכעסו הרב , בקצפו של ה ' , וראו לדוגמא בדבריו בפי נביאו לכשדים : " קצפתי על עמי חיללתי נחלתי ואתנם בידך " ( ישעיה מז , ו ) , ועוד בתפילת העם , בקינתם על חורבן ירושלים ומקדשה : " אל תקצוף ה ' עד מאוד ואל לעד תזכור עוון הן הבט נא עמך כולנו " ( שם סד , ח ) . סיום הקינה ( והמגילה כולה ) מעיד כי גם בשעה של תקוה , של ציפייה לטוב , אין המקוננים מסוגלים לשכוח את ההווה או להתעלם ממנו . אך לאחר שהביעו חרטה , הכירו בחטאם והביעו את נכונותם לחזור בתשובה , הם מצפים מה ' שישים לבו לכך שכבר הענישם די והותר .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר