מבוא

עמוד:213

" למה לנצח תשכחנו / תעזבנו לאורך ימים " ( פסוק כ ) . ובמיוחד יש להצביע על הבדל גדול בינה לבין קודמותיה , בכך שאינה ערוכה על - פי סדר הא " ב , ואף על פי כן מספר פסוקיה כמספר אותיות הא " ב - עשרים ושתיים . כיצד נסביר עובדה זו ? אי אפשר לתרץ אותה בכך שקינה זו נוספה על ארבע הראשונות בשלב מאוחר כדי להשלים את מניין הקינות לחמש ( כמספר חמשת חומשי תורה או חמשת הספרים שבתהילים ) , שהרי מה מנע את כותבה מלדבוק בדגם הקינות שקדמו לה ? אין זאת אלא שכוונת מכוון יש בדבר : במבוא לספר העלינו את ההשערה , כי הדפוס הנוקשה של הא "ב נועד לסייע למקוננים לכלוא את פרץ רגשותיהם במבנה שיקנה להן משטר וסדר וימנע מהן לגעוש בתוהו ובוהו . בהגיע אסופת הקינות אל סופה , ולקראת חוף המבטחים של התקוה " חדש ימינו כקדם " , אין עוד צורך בסכר האלפביתי , והמקונן יכול להסתפק רק במחוה לסדר זה , במניין של כ " ב פסוקים . " דברים רבים כהמה" בעל מדרש לקח טוב עומד על כך שהקינה החמישית כוללת עשרים ושניים פסוקים , אף שאין היא מסודרת על סדר הא " ב . ועניין זה הוא מסביר תוך קישור אל המסופר בספר ירמיה ( פרק לו ) אודות מגילה שכתב הנביא , שעל פי המסורת היא מגילת איכה . לאחר שהמגילה נקרעה בבזיון בחצרו של המלך יהויקים ( ראו לעיל , עמוד , ( 26 נאמר לנביא : " שוב קח לך מגילה אחרת וכתוב עליה את כל הדברים הראשונים אשר היו על המגילה הראשונה " ( פסוק כח ) . ואכן , ברוך , סופרו של ירמיהו , עושה כן , והוא לוקח מגילה חדשה " ויכתוב עליה מפי ירמיהו את כל דברי הספר אשר שרף יהויקים מלך יהודה באש ועוד נוסף עליהם דברים רבים כהמה" ( פסוק לב ) . בעל המדרש רואה במילים האחרונות שבפסוק זה רמז לכל אחד ואחד מפרקי המגילה : ' " ויכתוב ' - זו פרשת ' איכה ישבה בדד ' ( פרק א ); ' ועוד נוסף ' - זו פרשת ' איכה יעיב ' ( פרק ב ); ' דברים' - זו פרשת ' איכה יועם זהב ' ( פרק ד ); ' רבים ' - זו פרשת ' אני הגבר' ( פרק ג ) , שיש בה שלוש פעמים אלף - בית " ( והיא ראויה על כן לכינוי " רבים " ); ולבסוף : ' " כהמה ' - זו פרשת ' זכור ה ' מה היה לנו' ( פרק ה ) " , כאשר מילת " כהמה " נדרשת כאומרת כי פרק זה הוא רק דומה להם , כלומר לארבע הקינות האחרות . הדמיון הוא אפוא במספר הפסוקים אך לא בסדר האלף - בית שלהם . " ירמיהו מקונן על חורבן ירושלים " , יצירתו של רמברנדט הרמנזון ואן ריין ( , ( 1669 - 1606 שמן על בד , הולנד . 1630

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר