פירוש

עמוד:178

פרק ד פסוק ו ויגדל עון בת עמי מחטאת סדם הה ֲפוּכה כמוֹ רגע ולאחלוּ בהּ ידים : ראשית הפסוק מעלה בזיכרון הקורא את דברי קין : " גדול עווני מנשוא " ( בראשית ד , יג ) . קין אינו מתייחס אל ממדי חטאו אלא אל עונשו , כפי שהוא הולך ומסביר : " הן גרשת אותי היום מעל פני האדמה " ( שם , פסוק יד ) . ואכן , " עוון " איננו רק חטא ( לדוגמא ראו : " מי אל כמוך נושא עוון ועובר על פשע " [ מיכה ז , יח ]) אלא גם עונשו של החטא , והשוו להלן ה , ז : " אבותינו חטאו ואינם ואנחנו עוונותיהם סבלנו " . עם זאת ברור שההתייחסות לעונש מניחה כמובן מאליו שקדם לו חטא , ואין לנתק בין החטא לבין עונשו . גם תיבת " חטאת " שבפסוקנו נושאת את שתי המשמעויות : חטא ועונש . למשמעות של חטא השוו : " חטאות נעוריי ופשעיי אל תזכור " ( תהילים כה , ז ) , ולמשמעות עונש ראו : " ודעו חטאתכם אשר תמצא אתכם" ( במדבר לב , כג ) . החטא ( והעונש ) שבפסוקנו מיוחס ל " בת עמי " ( השוו לעיל , פסוק ג ) , זו שהתאכזרה לילדיה ; עונשה ( וחטאה ) גדול מזה של סדום . המשך הפסוק , " ההפוכה כמו רגע " , מתייחס אל עונשה של סדום . השורש הפ " ך מרבה לציין את חורבנה של עיר זו , כגון : " ויהפוך את הערים האל " ( בראשית יט , כה ) , או " מהפכת סדום ועמורה " ( דברים כט , כב ) . והנה , עונשה של סדום קל היה מזה של ירושלים , וזאת כיוון שנתרחש כהרף עין , " כמו רגע " וכדברי רש " י : " שהרי סדום לא נמשכה צרתה , כרגע אחד נהפכה " . סבלם ועונשם של אנשי ירושלים נמשך לעומת זאת לאורך זמן . פירוש המילים " ולא חלו בה ידיים " הוא : לא נפלו עליה ידי אדם , היינו : לא פגעו בה . לשורש חו " ל נודעת משמעות זו במיוחד בהקשר של עונש . ראו דברי דוד המקלל את יואב ומאחל לו שהקללות " יחולו " על ראשו ( שמואל - ב ג , כט ) . גם בלשון חז " ל יש לשורש זה משמעות של נפ " ל . השוו : " ארבעה עשר [ בניסן ] שחל להיות בשבת " ( פסחים ג , ו ) . ידי אדם לא פגעו אפוא בסדום , שהרי זו נהפכה על ידי האלוהים עצמו , ואילו בירושלים - האויבים , הבבלים , הם שהתאכזרו לעיר וליושביה . עונש מהיר מידי האלוהים קל יותר לשאתו מאשר עונש מתמשך מידי אדם . מה היה חטאן של סדום ועמורה ? ספר בראשית מספר על פוריות כיכר הירדן ועריו , סדום ועמורה : " וישא לוט את עיניו וירא את כל כיכר הירדן כי כולה משקה ... כגן ה ' כארץ מצרים בואכה צוער " ( יג , י ) , ומוסיף בקצרה : " ואנשי סדום רעים וחטאים לה ' מאוד " ( שם , פסוק יג ) . על חטאה של העיר גם אומר האלוהים : " זעקת ( = רעת , חטא ) סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאוד " ( שם יח , כ ) . מן המשא והמתן

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר