פירוש

עמוד:169

כי לא על עושרו סמך לבו ( אלא על אלוהיו ) : " אם שמתי זהב כסלי ( = בטחוני ) ולכתם אמרתי מבטחי " ( לא , כד ); ( ג ) סגור - שם עצם זה מופיע במקרא פעם אחת , כשמשבח איוב את החכמה ואומר " לא יותן סגור תחתיה ולא ישקל כסף מחירה " ( כח , טו ) . שם זה נובע מן התואר שניתן לזהב : " זהב סגור " , היינו זהב טהור ( כך גם באכדית ) , כגון המסופר על " זהב סגור " כחלק מתיאור עושרו של שלמה ( מלכים - א י , כא ); ( ד ) פז - כדברי משורר תהילים המשבח את המצוות ואומר לאלוהים כי " אהבתי מצוותיך מזהב ומפז" ( קיט , קכז ) . דומה כי יש לקשר לשם זה את התואר " מופז " . כך בתיאור כסאו המפואר של שלמה : " ויעש המלך כסא שן גדול ויצפהו זהב מופז " ( מלכים - א י , יח ) , אך במקום אחר התואר שונה במקצת : " כסף מרוקע מתרשיש יובא וזהב מאופז " ( ירמיה י , ט ) , על כן יש המניחים כי " אופז " , כמו " אופיר " , הוא שמה של ארץ ( בלתי ידועה ) ממנה יובא זהב . התלמוד ( יומא מד ע " ב ) פורץ את מסגרת השירה המקראית וקובע כי " שבעה זהבים הן : זהב , וזהב טוב , וזהב אופיר , וזהב מופז , וזהב שחוט ( מלכים - א י , טז ) , וזהב סגור ( שם ו , כ ) , וזהב פרוויים ( דברי הימים - ב ג , ו ) " . וממשיך ודורש כי " זהב שחוט - שנטוה ( בשל גמישותו ) כחוט , זהב סגור - בשעה שנפתח ( = בית מסחר לזהב זה ) כל החנויות ( האחרות ) נסגרות ( מחוסר קונים ) , זהב פרוויים - שדומה לדם הפרים " . מה הן אבני הקודש ? במדרש איכה רבה לפסוק מוצעים שלושה פתרונות לחידה זו . לפי הראשון הכוונה לתלמידי חכמים , ש " כד הוון ... נפקין לפרנסתהון הוו קרון עליהון ' תשתפכנה אבני קודש '" , כלומר כשהיו צריכים לצאת לפרנסתם , ולעזוב לשם כך את בית המדרש , דומה היה כאילו אבנים יקרות יוצאות לחולין ומאבדות מערכן . לפי הפתרון השני מדובר במלך יאשיהו ובמותו בקרב מול מלך מצרים : ' " איכה יועם זהב ' - שהיה דומה לארנטס ( = תכשיט ) של זהב , ' ישנא הכתם הטוב ' - שהיה גופו דומה לאבן טובה ומרגליות , ' תשתפכנה אבני קודש ' - אלו שתי רביעיות ( = כמות של כמאה ושישים גרם ) של דם שהיה ירמיה נוטלן וקוברן . הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' ויקבר בקברות אבותיו ' ( דברי הימים - ב לה , כד ) . וכי בכמה קברות נקבר דאת אומר ' בקברות אבותיו ' ? אלא אלו שתי רביעיות של דם שהיה ירמיה נוטלן וקוברן " . לפי מדרש זה נקבר דמו המפוזר של יאשיהו במקומות שונים . הפתרון השלישי קובע שמדובר " באנשי ירושלים " והראיה ממה שנאמר בפסוק הבא . אבן ואבן מדרש קהלת רבה ( על ג , א ) דורש את דברי המגילה שראשיתם ב " לכול זמן ועת לכול תחת השמים " כעוסקים בקורות עם ישראל , תוך הבאת שורה ארוכה של פסוקים להוכחת טיעון זה , חלקם ממגילת איכה , כגון : " עת להרוג - דכתיב ( לעיל ב , ד ) ' ויהרוג כל מחמדי עין ' , ועת לרפוא - דכתיב ( ירמיה לג , ו ) ' הנני מעלה לה ארוכה ומרפא '" , ובהמשך : " עת להשליך אבנים ' - דכתיב ' תשתפכנה אבני קודש ' , ועת כנוס אבנים - דכתיב ( ישעיה כח , טז ) ' הנני יסד בציון אבן '" , וכיוצא בזה עוד . מטרת הדברים לעודד את השומעים בשעות קשות , תוך הבטחה כי כנגד כל אירוע קשה יבוא היפוכו . " תבליט החושן " ( 1966 ) מעשה ידי הפסל הישראלי בוקי שוורץ ( . ( 2009 - 1932 התבליט הוזמן במיוחד לחנוכת משכן הכנסת , במטרה להצביע על קשר בין לב העם בעבר , המקדש , לבין הכנסת .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר