פירוש

עמוד:81

שנאמר עליו כי הוא " נאחז בסבך בקרניו " ( בראשית כב , יג ) , או " קרנה של תורה , דכתיב ' קרניים מידו לו ' ( חבקוק ג , ד ) " - פסוק הנדרש על הופעת האל בשעת מתן תורה . וממשיך המדרש ואומר כי " כולן היו נתונות בראשן של ישראל , וכיוון שחטאו ניטלו מהן , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' גדע בחרי אף כל קרן ישראל ' , וניתנו לאומות העולם ... וכשישראל עושין תשובה הקדוש ברוך הוא מחזירן למקומם " , וכך יהיה בדורו של משיח שנאמר עליו בשירת חנה " ויתן עוז למלכו וירם קרן משיחו " ( שמואל - א ב , י ) . ועוד קרן ... משרדי " קרן אבי חי " , שספר זה יוצא בחסותה , נמצאים בירושלים , בקרן הרחובות המלך ג ' ורג ' וקרן קימת לישראל . האחרונה מלווה את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל מזה דורות . את הרעיון להקמת קרן קימת לישראל הגה פרופ ' צבי הרמן שפירא בוועידה הציונית בקטוביץ ' בשנת , 1884 והיא הוקמה בשנת 1901 במסגרת הקונגרס הציוני החמישי . שמה של הקרן שאול מן המשנה ( פאה א , א ) המונה " דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה , והקרן קימת לו לעולם הבא " , היינו נכסים שאדם מקבל עליהם לכאורה רק את הריבית בעולם הזה , בעוד שהם עצמם ממתינים לו כשכר לעולם הבא . וזכורה לטוב הקופסה הכחולה שהוצבה בבתים פרטיים ובמוסדות חינוך כדי לעודד תרומות , ולו הקטנות ביותר , לשם קניית אדמות בארץ והכשרתן ליישוב . עם הקמת המדינה נשתנה יעודה של הקרן והיא החלה לעסוק בפריצת דרכים וסלילתן , בהכשרת קרקעות והשבחתן , בייעור ובהקמת מאגרי מים . סמלה החדש של הקרן הוא בצבעי חום - המסמל את הקשר לקרקע , ירוק - המסמל את פעולתה לייעור הארץ , וכחול - הרומז לפעילותה לטובת משק המים . " השיב אחור ימינו" על המילים " השיב אחור ימינו מפני אויב " אומר ר ' עזריה במדרש איכה רבה : " כיוון שגרמו עוונות ונכנסו שונאים בירושלים נטלו גיבוריהם של ישראל וכפתו ידיהון לאחוריהון , אמר הקדוש ברוך הוא : ' עמו אנכי בצרה ' כתבתי בתורה ( למען האמת : תהילים צא , טו ) ועכשיו בניי שרויין בצער ואני ברווח ? כביכול ' השיב אחור ימינו '" . כך נתפסות מילים אלו לאו דווקא כמעשה שפגע בעם ישראל , כשהתיר האלוהים לגויים להיכנס לעיר ולהחריבה , אלא כביטוי להזדהותו עם סבל העם וגיבוריו . שבר הפסוק " עמו אנכי בצרה " משמש בספרות חז " ל לא אחת ולא שתיים להבעת הרעיון כי האלוהים לא נטש את עמו , וגם כשזה נתון בצרה ניצב האל לידו וסובל כביכול כמוהו . רעיון זה , שיש בו מן הנחמה , " כי לא יטוש ה ' עמו " ( תהילים צד , יד ) , מסביר , למשל , מדוע התגלה ה ' למשה מן הסנה , " ממקום צר " דווקא ( שמות רבה א , ה ) , בשעה שהיו בני ישראל בצרה , לחוצים וסובלים מיד המצרים . כן לומד מדרש איכה רבה משבר פסוק זה על כך שהאלוהים גם ירד עם עמו לבבל ( ובסיס דבריו האמור בישעיה מג , יד : " כה אמר ה ' ... למענכם שילחתי בבלה " ) . ובוודאי לעניין זה כיוון הרב אליעזר ברקוביץ , שעסק רבות בשאלת האמונה באלוהים לאור מוראות השואה , כאשר כינס את תובנותיו בספר ששמו " עמו אנכי בצרה - יהדות בגטאות ובמחנות ההשמדה" ( ירושלים תשס " ו ) . " קרן קימת לישראל " , כרזה מעשה ידי פרדריק ו ' קאהן ( בשליש הראשון של המאה העשרים ) ובמרכזה קופסת ההתרמה למפעלי הקרן .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר