פירוש

עמוד:61

" על אלה אני בוכייה" כמה וכמה סיפורים במדרש איכה רבה לפסוק , העוסקים במוראות החורבן ובזוועות שצריכים היו בני ישראל לעמוד מולן , מסתיימים במשפט " ורוח הקודש צווחת ( = צועקת ) ואומרת ' על אלה אני בוכיה '" . כך הופך משפט זה להיות דבריה של השכינה המתאבלת על גורלם המר של בניה . אחד מן המפורסמים שבסיפורים אלו הוא הסיפור המוכר בשם " האם ושבעת בניה " , על מרים בת תנחום ( ויש גורסים : מרתא בת נחתום ) שראתה את כל בניה מוצאים להורג לעיניה זה אחר זה משום שסירבו להשתחוות לעבודה זרה . וכך אמרה האם לבנה הקטן , השביעי , בטרם הוצא להורג : " בני , אל ירך לבבך ואל תחת , אצל אחיך אתה הולך ואתה ניתן בתוך חיקו של אברהם אבינו , לך ואמור לו משמי ' אתה בנית מזבח אחד ולא הקרבת את בנך , אבל אני בניתי שבעה מזבחות והקרבתי את בניי עליהם ' , ולא עוד ששלך ניסיון ושלי מעשה " . וממשיך המדרש ומספר ש " לאחר ימים נשתטית האישה ההיא ועלתה לראש הגג והשליכה עצמה ומתה , וקראו עליה ' אם הבנים שמחה' ( תהילים קיג , ט ) " . ( השם " חנה " לאישה זו הוא פיתוח מאוחר ומישני של הסיפור . ) סיפור אחר עוסק בבני ירושלים ובבנותיה אשר נתפסו בידי הרומאים והובלו בספינה לרומא כדי לשבת שם בבתי זונות . כשהבינו הצעירים מה יהיה גורלם , וכשהובטח להם כי יזכו לתחיית המתים גם מתהומות הים , העדיפו לקפוץ לתוכו , וגם על מעשה זה מקוננת רוח הקודש . והוא הדין גם בסיפור זה : " אדריאנוס ( = הקיסר שדיכא את מרד בר כוכבא ביד קשה ) שחיק עצמות ( = ישתחקו עצמותיו , לשון קללה ) הושיב שלושה משמרות , אחת בחמת ואחת בכפר לקיטיא ואחת בבית אל , אמר : ' מי שיברח מצד זה יתפס מצד זה ומי שיברח מצד זה יתפס מצד זה ' . והיה שולח כרוזים שהכריזו ' מי שהוא יהודי יבוא , שהמלך מבקש לתת לו דבר ' , והיו הכרוזים מכריזים וצדים את היהודים עד שנכנסו כולם לבקעת בית רימון . אמר לשר צבא שלו : ' עד שאני אוכל עוגה זו וירך תרנגולת זו ( = כלומר , בזמן קצר ) אחפש אחד מהם ולא אמצא ' . מיד הקיפום לגיונותיו והרגום והיה הדם בוקע והולך עד שהגיע לקיפרוס נהר , ורוח הקודש צווחת ואומרת ' על אלה אני בוכיה '" . מנחם - שמו של משיח ? העיסוק במשיח מקיף מקורות רבים בספרות חז " ל ( ובספרות של הבאים בעקבותיהם , עד ימינו שלנו ) כשאחת מן הסוגיות היא שאלת שמו , שהרי נקיבה בשמו של אדם מאפשרת התקרבות אליו והכרה טובה יותר שלו . אלא שהמקורות חולקים ביניהם בשאלת השם והצעות רבות ניתנו לו . " מנחם " ( או " מנחם בן חזקיהו " ) הוא אחד השמות שמציע בעקבות פסוקנו התלמוד הבבלי ( סנהדרין צח ע " ב ) , אך מיד הוא ממשיך ומציע גם שמות נוספים , כדעתם של בתי מדרש שונים המבססים את דבריהם על פסוקי מקרא מגוונים . והנה , ניתן גם לזהות משחק מילים בין שם מייסדו של בית המדרש לבין שמו המוצע של המשיח : " דבי ר' שילא ( = חכמים מבית ר ' שילא ) אמרי : שילה שמו ... דבי ינאי אמרי : ינון שמו ... דבי ר ' חנינה אמרי : חנינה שמו " . ( האם רק מקרה הוא שארבעה השמות האלה , מנחם , שילה , ינון וחנינה יוצרים את ראשי התיבות משי " ח ?) . במקורות אחרים הוא קרוי " ה ' צדקנו " , צמח , נהירא ( = אור ) , דוד או שלום - מקור מקור והפסוקים שהוא מביא כראיה , כגון לשם ינון , שנאמר " יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו " ( תהילים עב , יז ) . עם זאת דומה שעד ביאת המשיח לא נדע בוודאות את שמו . פסוקנו כחלק מאתר הנצחה ל - 65 , 000 יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה . האנדרטה מוצבת בכניסה לבית הכנסת המרכזי של וינה ונעשתה בידי הארכיטקט תומס פייגר בשנת . 2002

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר