פירוש

עמוד:55

יכולה היית לי ? '" , שכן " קימחא טחנא טחנת , אריא קטילא קטלת , ביתא יקדתא אקידת " , כלומר : קמח טחון טחנת , אריה הרוג הרגת , בית שרוף שרפת . אש הרסנית היורדת משמים נזכרת במקרא לא אחת . במהפכת סדום ועמורה נטלה חלק גם אש משמים ( בראשית יט , כד ) , וכזו ירדה גם כדי להעניש את נדב ואביהוא שהקריבו אש זרה לפני ה' ( ויקרא י , ב ) . באש ממרום כלו שותפיו של קורח למרד ( במדבר טז , לה ) , ובאש נענשה אף העדה כולה בגלל תלונותיה במדבר , ושם המקום שבו ארעה השריפה נקרא תבערה ( שם יא , א - ג ) . ופעמיים ירדה אש על שתי קבוצות של חמישים חיילים ומפקדיהם , על שלא נזהרו בכבודו של אליהו הנביא ( מלכים - ב א , ט - יב ) . אך אש משמים איננה רק ביטוי לעונש ולחרון אף האלוהים . היא ירדה משמים גם כחלק מסיפור האסונות שניחתו על איוב כשהעמיד אותו ה ' בניסיון ( איוב א , טז ) , ואף כהיענות לבקשתו של אליהו בהר הכרמל , כהוכחה ניצחת לעליונותו המוחלטת של האלוהים על הבעל ( מלכים - א יח , יט - לח ) . ירידת האש על המזבח בחנוכת המשכן במדבר באה כאות להכרת ה ' בקדושתו : " ותצא אש מלפני ה ' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים " ( ויקרא ט , כד ) . והנה , ספר דברי הימים מספר על ירידת אש מן השמים בקשר לשני מעשים , שאין בהם מרכיב זה בהופעתם בספרי נביאים ראשונים . בראש המכלול הספרותי המספר על ההכנות לבניין המקדש בירושלים הציב בעל הספר את סיפור קניית הגורן בירושלים ובניין המזבח שם בידי דוד , סיפור המוכר מספר שמואל ( שמואל - ב פרק כד ) , אך לקראת סופו הוסיף : " ויקרא [ דוד ] אל ה ' ויענהו באש מן השמים " ( דברי הימים - א כא , כו ) . סופו של המכלול הספרותי הוא בתיאור חנוכת מקדש שלמה ( דברי הימים - ב פרק ז ) , וגם שם מסופר על ירידת אש מן השמים : " וככלות שלמה להתפלל והאש ירדה מהשמים ותאכל העולה והזבחים וכבוד ה ' מלא את הבית" ( פסוק א ) . כך יוצר אפוא בעל דברי הימים מסגרת ניסית למכלול הפרקים שעניינם בהקמת מקדש שלמה בירושלים , עדות לבחירת ה ' במקום , שביטויה המובהק היא ירידת אש ממרומים . חטא , עונש , נחמה וחוזר חלילה מדרש איכה רבה לפרקנו חוזר שוב ושוב על דגם ספרותי בן שלושה חלקים , שלפיו חטאו ישראל בדבר כלשהו , ובו גם " לקו" ( נענשו ) , אך גם עתידים הם להתנחם בו עצמו . כך לגבי פסוקנו : " חטאו באש , דכתיב ' הבנים מלקטים עצים והאבות מבערים את האש ... והסך נסכים לאלוהים אחרים ' ( ירמיה ז , יח ) , ולקו באש , דכתיב ' ממרום שלח אש ' , ומתנחמין באש , דכתיב ' ואני אהיה לה נאום ה ' חומת אש סביב ' ( זכריה ב , ט ) " . החזרה על דגם זה כוללת בתוכה הן הודאה בחטא והצדקת העונש , והן אמונה בנחמה העתידה , שכן מי שהעניש גם יכול לחמול ולחוס , ובוודאי יעשה כן . " תעניות " , מעגל יהודים אבלים סביב לאבן שעליה חקוק " תעניות " , על רקע הריסת ירושלים בידי הרומאים . הדפס מאת יאן לויקאן ( אמסטרדם . ( 1689

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר